۱۳۹۳ خرداد ۱۸, یکشنبه

کیک توت فرنگی کم کالری


دوستان  دراین کیک  اصلا  از کره یا روغن استفاده نشده و فقط یه تخم مرغ داره ،برای همین خیلی کم کالری  و در عین حال خوشمزه هم هست و در هنگام پخت بوی توت فرنگی همه ی خونه رو بر می داره که واقعا دلپذیره .  البته دوستان نباید انتظار داشته باشید که به خوشمزگی و پوکی  کیکی که توش کره داره باشه . اگه دنبال دسر های کم چرب و کم کالری هستید حتما این کیک رو امتحان کنید ، اگر نه صبر کنید تا دستور یه کیک میوه ای دیگه که با کره هستش و خیلی خوشمزه و پوکه  ولی دیگه کم کالری نیست رو براتون بزارم .

مواد لازم :

آرد  1 و ½ پیمانه
بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
نمک  1 پینچ
شکر ¾ پیمانه + 2 قاشق غذاخوری جداگانه
تخم مرغ 1 عدد درشت
وانیل  خالص ¼ قاشق چایخوری
ماست 6 قاشق غذا خوری ( بهتره که آبکی نباشه )
شیر ½ پیمانه
توت فرنگی 300 گرم
*** می تونید از ماست و شیر کم چرب یا بدون چربی هم استفاده کنید ولی من از ماست و شیر معمولی استفاده کردم .

طرز تهیه :

برگ توت فرنگی های شسته و خشک شده (!) رو بگیرید و نصفشون کنید .
قالب پای 25 سانتی رو چرب کنید ،من از قالب تارت 28 سانتی استفاده کردم  که باعث شد قطر کیکم کمتر باشه ولی شما می تونید ازهر  قالب  گرد ،مربع یا مستطیل  دیگه ای هم استفاده کنید .




فر رو روی 180 درجه ی سانتی گراد روشن کنید .
آرد ،بیکینگ پودر و نمک رو با هم مخلوط کرده و الک کنید .
¾ پیمانه شکر و تخم و مرغ و وانیل و ماست رو در حد 3 دقیقه با همزن برقی بزنید و بعد شیر رو اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط و یکدست بشه و بعد مخلوط آرد رو به مخلوط تخم مرغ در چند مرحله  اضافه کنید و با قاشق یا لیستک هم بزنید تا یکنواخت بشه .  خمیر رو در قالب بریزید و تکون بدید تا یکنواخت پخش بشه و بعد توت فرنگی نصف شده  رو روش بچینید و 2 قاشق غذا خوری شکر رو روش بریزید و در طبقه وسط فر بزارید .برای 10 دقیقه در همون دمای 180 باشه و بعد دما رو تا 160 درجه ی سانتی گراد کم کنید و حدود 30 تا 40 دقیقه دیگه یا تا وقتی که روی کیک طلایی بشه و خلال دندون از داخلش تمیز بیرون بیاد ،بپزید ،که این بستگی به سایز قالب و ضخامت کیکتون داره.
***این کیک رو به دلیل توت فرنگی که داره 2 روز بیشتر نمی شه بیرون یخچال نگه داشت و نباید در ظرف رو بست چون رطوبت توت فرنگی ها کیک رو خیس می کنه ،ولی می شه روی کیک رو به سبکی پوشوند ،یعنی طوری که هوا وارد و خارج بشه.
نوش جان / ارغوان



۱۱ نظر:

  1. باورت میشه من هنوز اینو درست نکردم :( اینجوری نمیشه، باید یه کاری کرد، البته قلبشو هم ندارم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قالبش مهم نیست عزیز دلم تو هر قالبی می تونی درستش کنی ،فقط اگه کاغد روغنی بزاری طوری که از دیواره ها بالا بیاد می تونی راحت از قالب خارجش کنی .

      حذف
  2. سلام . و خسته نباشید بابت دستور خوبتون . یه سوال دادم خدمتتون . چرا بیشتر وبلاگ نویسان آشپزی دستورهای خودشون با فرمت پی دی اف ارایه نمی دن . کلی زحمت می کشید و دستور می زارید ولی ما فقط آنلاین باید استفاده کنیم ازشون . در بین وبلاگهای ایرانی دو تا سه نفر بیشتر ندیدم که فرمت پی دی اف وبلاگ فعاله مال بعضیها که مثل اسناد محرمانه دولتی حتی کمی پیست هم نمی شه کرد !!!!! ولی وبلاگهای خارجی همگی این آیتم رو دارن ....

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

      حذف
    2. سلام الهام جان ، خیلی ممنون عزیزم . مشکل در این قسمت هستش که قانون کپی رایت رعایت نمی شه و این کار واقعا وقت گیره ، درست کردن غدا یا شیرینی ،عکس گرفتن ،دیزاین کردن ،تغیر سایز و ادیت کردن عکس ها ،ترجمه و تایپ دستور ،این کارها وقعا وقت زیادی از ما می گیره ، و وقتی میایم و می بینیم کسی دیگه ای نتیجه ی زحمت ما رو برداشته و به نام خودش منتشر کرده واقعا دلگیر می شیم . این کار برای هیچ کدوم از افراد منفعت مادی نداره ولی تنها منفعت معنوی داره .وقتی کس میاد و میگه خیلی ممنون دستور رو استفاده کردم و همه خوردند خوششون اومد و عکسش رو برام می فرسته ، این نهایت خوشحالی برای منه. ولی حتی تعداد افرادی که میان و از زحمتت تشکر می کنن خیلی کمند و این دوستان رو دلسرد می کنه ، چون تجربه ثابت کرده وقتی افراد چیزی رو به سادگی به دست میارند قدرش رو نمی دونند . دوستان فکر می کنند چرا باید هلو بپر تو گلو برای افراد قدر نشناس گذاشت ! اتفاقا من هم در فکره بستن کپی بودم ولی بعد از فکر کردن دیدم که با این کار منفعتی برای من حاصل نمی شه ،آره شاید کار دزدها رو سخت تر کنه ولی کار افرادی رو هم که استفاده می کنند سخت تر می کنه و دزد ها در هر حال راهی پیدا می کنند . من دیگه برام مهم نیست هر کی چه استفاده ای از کارم می کنه و به تازگی این وبلاگ رو برای جمع آوری مجموعه ی کارم برای خودم زدم . در مورد pdf هم من امکان اضافه کردنش رو ندیدم و نمی دونم چطوری هستش ولی در اینترنت جستجو می کنم و اگه شد انجامش می دم .

      حذف
  3. ممنون از پاسختون عزیزم . شما درست می گید و ما بارها و بارهادیدیم کسانی رو که مصالب سایتها و وبلاگها و عکسهایی رو که شماه و امثال شما با زحمت فراوان تهیه کردن رو می دزدن و به اسم خودشون ثبت می کنن . ولی شاهد این موضوع هم بودم که وبلاگهایی که دسترسی برای بازدید کنندگانشون بازتر هستش طرفداران بیشتری دارن . چون من نوعی دستورها رو می تونم بردارم و وقتی که به نت دسترسی ندارم هم ازشون استفاده کنم پس بیشتر به اونجا سر می زنم و اینکه دیدم کسانی که مطالب و عکسهای وبلاگی رو بر می دارن با عکس العمل طرفدارن مواجه می شن . و حتی عکس العملهای اعتراضی خیلی خیلی شدیدی هم دیدیم که در جهت حمایت از وبلاگ محبوبشون انجام دادن . هر چند که حرف شما متبن هستش و یک عده بی اخلاق همیشه در فضای نت وجود دارن متاسفانه که اماده خورن . من درباره تنظیمات اطلاع خاصی ندادم ولی وبلاگهایی رو دیدم که این گزینه پی دی اف جز تنظیماتشون هستش . فکر نکنم پولی باشه . احتمالا جز خدمات خود وبلاگ باید باشه . باز هم از شما سپاسگزادم هم بابت دستورهای خوبتون هم بابت جوابی که دادید ... :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من در اینترنت جستجو کردم و دیدم که برای این کار باید کدی رو به وبلاگ اضافه کرد و حق با شماست پولی هم نیست . پس من این کار رو انجام دادم و شما می تونید نسخه ی پی دی اف دستور ها رو داشته باشید .

      حذف
  4. یک دنیا مرسی بانوی هنرمند و مهربون ... :)
    امیدوارم که همیشه موفق و شاداب باشید و غذاهای خوشمزه درست کنید .. :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم .خیلی ممنون الهام جان ، امیدوارم شما هم همیشه سالم و شاد و موفق باشید <3

      حذف
  5. ممنون از غذاهاي خوشمزه و باسليقتون

    پاسخحذف