۱۳۹۳ مرداد ۱۸, شنبه

کوسکوس couscous




دوستان عزیز ، این غذای مراکشی خیلی خوشمزست ، بهتون پیشنهاد می کنم  حتما امتحانش کنید .



کوسکوس از محصولات غله ای هستش که  شبیه به بلغور گندمه ،که فرقش با بلغور اینه که بلغور گندم ریز شده و بخارپز شده  و خشک  شدست ولی کوس کوس از آرد سمولینا  و آرد گندم معمولی درست می شه و در حقیقت شبیه به ماکارونی با ذرات  ریز هستش که اون هم بخار پز و خشک شده. فرق تجربیش اینه که وقتی بلغور رو می پزی لعاب می ده و دانه هاش به هم می چسبه ولی کوسکوس این حالت رو نداره و دونه هاش به هم نمی چسبه .


کوسکوس از نظر غذایی جزو سالم‌ترین محصولات غله‌ای است. دوبرابر پاستا ، ویتامین ب۶، نیاسین ، ریبوفلاوین  و اسید فولیک دارد و به ازای هر 100 کالری ، ۳.۶گرم پروتئین دارد. چربی موجود در هر ۱۰۰ کالری آن از هردوی برنج و پاستا کمتر است.
کوسکوس غذایی محبوب در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا  است. در جنوب ایتالیا و بویژه سیسیل نیز جزو غذاهای پرکاربرد است


کوسکوس به‌ صورت سنتی همراه با گوشت یا خورش سبزیجات سرو می‌شود. کوسکوسی که به‌صورت آماده طبخ در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، قبلاً بخارپزشده و خشک شده است. معمولاً دستور پخت آن در این حالت به این صورت است: به ازای هر پیمانه کوسکوس، یک و نیم پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه در ظرف را محکم بپوشانید. کوسکوس باد می‌کند و در مدت کمی قابل خوردن می‌شود.
مراکشی ها کوسکوس رو در ظرف های دو طبقه ای می پزند که طبقه ی دومش حالت آبکش رو داره و برای بخار پز کردن استفاده می شه ،اونها خورشت رو در طبقه ی پایین می پزند و در طبقیه ی بالا کوس کوس مخلوط شده با مقداری آب و روغن رو می ریزند و می زارند که با بخار خورشت بپزه ،البته چند بار هم  در طول پخت دوباره به کوس کوس آب و روغن اضافه می کنند  و همش می زنند.



خب من از این ظرف ها ندارم  و تصمیم گرفتم که کوسکوس رو به روش دمی بلغور جنوبی که از استاد عزیزم خانم مهوش قادری در گروه آشپزی بین المللی با سرآشپز مهوش یاد گرفتم درست کنم که جا داره ازشون تشکر کنم .
 خورش رو به همون روش مراکشی درست کردم. شما اگه جایی هستید که کوسکوس در دسترستون نیست با همون بلغور درست کنید .

مواد لازم برای 4 نفر :

برای خورش :

گوشت  درشت تکه شده 500 گرم ( من از سردست گوسفند استفاده کردم)
پیاز 1 عدد درشت خلالی درشت خرد شده
هویج 3 عدد متوسط از وسط به صورت طولی نصف کنید یا 2 عدد بزرگ که یه بار از طول و یه بار از عرض نصف کنید
کدو 3 عدد متوسط از وسط برش طولی بزنید 
سیب زمینی درشت 2 عدد به برش های طولی بزرگ خرد کنید 
نخود کنسروی 1 قوطی  ( می تونید از ½ تا ¾ بسته به ذائقه ی خودتون استفاده کنید )
گیشنیز 1 دسته ( دسته ی گیشنیز رو با استفاده از یکی از ساقه های گیشنیز ببندید ،چون می خوایم درست در خورش بریزیم و درش بیاریم)
زعفران آسیاب شده ¼ قاشق مربا خوری
زنجبیل ½ قاشق مربا خوری
پاپریکا ½ قاشق مربا خوری
زرد چوبه ¼ قاشق مربا خوری
فلفل سیاه ½ قاشق مربا خوری

برای درست کردن کوسکوس:

2 لیوان کوسکوس
3 لیوان آب
1 عدد پیاز درشت مکعبی خرد شده
روغن مایع ½ لیوان
زرد چوبه 1 قاشق مرباخوری
نمک به مقدار لازم

روش تهیه :

برای درست کردن خورش

در قابلمه ای مقداری روغن بریزید و ادویه ها رو بهش اضاف کنید وقتی بوش بلند شد گوشت رو اضافه کنید و تفت بدید تا همه طرف هاش سرخ بشه بعد پیاز خلالی خرد شده رو اضافه کنید و تفت بدید و بعد روی گوشت آب بریزید تا روش رو بگیره و درش رو بزارید و اجازه بدید برای 35 دقیقه بپزه ، بعد به گوشت نمک بزنید و هویج و سیب زمینی رو اضافه کنید و بزارید تا یک ربع بپزه و بعد کذو و دسته ی گیشنیز رو اضافه کنید و بزارید یک ربع دیگه بپزه و بعد نخود رو اضافه کنید و بزارید کمی با هم بپزه ، الان دیگه گوشت پخته و سبزیجات نرم شده و خورشت آمادست .

برای درست کردن کوس کوس

اول کوسکوس  یا بلغور رو به مدت ده دقيقه در تابه بو بدید  تا بوى خامىش گرفته بشه بعد  در قابلمه  ی ديگه ای پیاز مکعبی ریز خرد شده رو و با روغن تفت بدید تا سبک بشه ،زرد چوبه رو اضافه کنید و تفت بدید و بعد آب و نمک و اضافه کنید و بزارید بجوشه .وقتی جوشید کوسکوس رو بهش اضافه کنید و حرارت رو ملایم کنید تا آبش تبخیر بشه و زیرش رو کم کنید و سپس با قاشق  چوبی  مخلوط کنید و جند سوراخ روى ان ايجاد کنید و بزارید تا نیم ساعت دم بکشه.و برای سرو با خورش ابتدا کوسکوس رو در ظرف بکشید و وسطش رو گود کنید و از آب خورش وسطش بریزید و گوشت ها رو اون وسط قرار بدید و سبزیجات رو به گوشت تکیه بدید و بعد از نخود و مقدار دیگه ای آب خورش روش بریزید ، بقیه ی آب خورش رو می تونید در طرف دیگه ای در کنارش سرو کنید .

*** مراکشی ها  گاهی از شلغم و کلم برگ کوچک و کدو حلوایی هم استفاده می کنند ، این میل خودتونه که از چه سبزیجاتی استفاده کنید.
***می تونید گوشت رو در زودپز بپزید.
*** این غدا رو با مرغ هم می تونید بپزید .


نوش جان / ارغوان



۷ نظر:

  1. به به نوش جون یادمه یه زمانی خیلی شبکه mbc4 تماشا می کردم برنامه ریچل ری خیلی غذاها با کوسکوس درست می کرد ...الان اینو دیدم یا اون برنامه افتادم خیلی دوستش داشتم...همیشه برام جالب بود ببینم این کوسکوس چی هست ...تو ایران نداریم نه؟ چقدر خاصیت داره ..چه خوبه
    ممنون عزیزم از اموزشهای خوبت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جونم ،جات خالی عزیزم <3
      آره از کوسکوس زیاد استفاده می شه و مثل پاستا ازش استفاده می کنند و همین طور داخل سالاد .
      من تا به حال تو ایران ندیدم
      خواهش می کنم عزیزم

      حذف
  2. به به ، معلومه که چقدر خوشمزست ، منم کوسکوس دوست دارم ، اما هیچوقت نشده که غذای اینطوری باهاش درست کنم ، در اولین فرصت از دستورت استفاده میکنم ، ممنون بابت همه ی اطلاعات خوبی که دادی :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم ،جاتون خالی عزیزم <3 .این مدلی خوشمزه می شه .من دوست داشتم .
      خواهش می کنم عزیزم ،امیدوارم که درست کنید و لذت ببرید از همین الان نوش جونتون :-*

      حذف
  3. خیلی جالب بود , نمیدونستم که این همه خاصیت داره
    راستش اینجا خیلی زیاده و آلمانی ها اهم ازش زیاد استفاده میکنن , ولی من تا به حال استفاده نکردم
    در عوض عاشق بلغور هستم و ازش خیلی استفاده میکنم
    باید این رو هم تو رژیم خوراکیمون جا بدم , مرسی عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آره ،گیلدا جون خیلی خوبه . خیلیا ازش مثل پاستا استفاده می کنند و البته توی سالاد هم زیاد می ریزند .
      و فرقش هم با بلغور اینه که وقتی می پزی لعاب نمی ندازه و به هم نمی چسبده دوته هاش .
      خواهش می کنم ، نوش جونتون باشه عزیزم <3 :-*

      حذف