۱۳۹۳ دی ۳, چهارشنبه

کیک کریسمس ایسلندی



دوستان عزیزم ، این کیک خیلی خوشمزه و خوش عطره و ترکیب هل با لیمو در این کیک مزه وعطر جدید و جالبی رو ایجاد می کنه ،بهتون پیشنهاد می کنم  حتما امتحانش کنید .


 *** این کیک رو می شه با کره یا روغن مایع درست کرد. این عکسی که می بینید کیک با روغن مایع هستش ولی دستور اصلی این کیک با کره هستش و من بار اولی که این کیک رو درست کردم با کره بود و چون مهمون داشتم نتونستم ازش عکس بگیرم ،و اینقدر خوشمزه بود که فقط دو تکه از کیک باقی موند که من صبح  روز بعد ازش عکس گرفتم که آخرین عکس می تونید ببینید. می تونم بگم که فرق چندانی نداشت و هر دو خیلی خوشمزه بود و بافت خوبی داشت ولی می شه گفت کیک با کره بافت سنگین تر و منسجم تری داشت و کیک با روغن مایع بافت سبک تری داشت و این که  کیک با روغن مایع سالم تره ولی خب کیک با کره مزه ی بهتری داره ! دیگه خودتون باید ببینید که کدوم رو ترجیح می دید  چون هر دوش خیلی خوب بود .

مواد لازم :
شکر 1 پیمانه
کره ¾ پیمانه  یا 150 گرم (یا روغن مایع ½ پیمانه + ¼ پیمانه آب )
تخم مرغ درشت 2 عدد
وانیل خالص در صورت دلخواه  ¼ قاشق چایخوری (این کیک به علت وجود پوست لیمو وهل معطر هست و نیازی به وانیل نداره ولی من ریختم  چون عطر وانیل تو کیک رو دوست دارم )
آرد 2 و ½ پیمانه
بیکینگ پودر 2 قاشق چای خوری
شیر ¾ پیمانه
کشمش ½ پیمانه سر پر
هل  آسیاب شده 1 قاشق چایخوری

پوست لیموترش 1 قاشق چایخوری سر پر

 روش تهیه :

یک قالب لوف 25-28  سانتی رو چرب و آردپاشی کنید و یا کاغذ روغنی بزارید .
فر رو روی 175 درجه ی سانتی گراد روشن کنید
1 قاشق غذا خوری از آرد رو برداشته و با کشمش مخلوط کنید که وقتی کشمش رو با خمیر کیک مخلوط می کنید توش ته نشین نشه.
آرد و بیکینگ پودر رو با هم مخلوط کنید و الک کنید و کنار بزارید .
شکر و تخم مرغ ها ،وانیل و هل و پوست لیمو( بهتره همونجا روی ظرف رنده ی ریز کنید ) رو با همزن برقی 5- 7 دقیقه بزنید و بعد  روغن مایع و آب رو اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و بعد شیر رو اضافه کنید و کمی مخلوط کنید و هم زن برقی رو کنار گذاشته و آرد رو در چندین مرحله به مخلوط  تخم مرغ اضافه کنید و در مرحله ی آخر کشمش رو هم اضافه کنید و هم بزنید .خمیر این کیک کمی سفته .خمیر کیک رو در قالب بریزید وروش رو صاف کنید و  قالب رو  در طبقه ی وسط فر از قبل گرم شده به مدت 55 -60 دقیقه یا تا وقتی که خلال دندون از داخلش تمیز بیرون بیاد قرار بدید . 


بعد از در آوردن از فر برای 10 دقیقه  روی تور سیمی قرار بدید  و بعد از قالب در آوذده و روی تور سیمی بزارید تا کاملا خنک بشه و بعد برش بزنید .



اگه می خواید کیک رو با کره درست کنید اول کره و شکر رو با همزن برقی هم بزنید تا سبک بشه و بعد تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن  خوب هم بزنید تا کامل مخلوط بشه ، و بعد وانیل و هل و پوست لیمو رو اضافه کنید و هم بزنید و بعد شیر رو اضافه کنید و هم بزنید و بعد آرد رو در چند مرحله اضافه کنید وبا قاشق هم بزنید و در آخر هم کشمش رو اضافه کنید .من وقتی با کره درست کردم خمیر اینقدر سفت بود که به سختی می شد همش زد برای همین ¼ پیمانه شیر بهش اضافه کردم  یعنی کلا 1 پیمانه  ،ولی این رو در نظر داشته باشید که خمیر این کیک کلا سفته و البته بستگی به نوع آردتون هم داره شاید برای شما این طوری نشه .خمیر رو در قالب بریزید و به همون شیوه ی بالا بپزید .


 باقی مونده ی کیک با کره که در صبح روز بعد از مهمونی گرفته شده !
نوش جان / ارغوان



۶ نظر:

  1. به به ، حدس میزنم که چقدر باید خوش عطر باشه عزیزم ، از اون کیکهاست که من دوست دارم ، دستت درد نکنه عزیزم ، خیلی هم به موقع گذاشتی دستورش رو :**

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم <3 خیلی خوش عطر و خوش مزه شده بود . جاتون خالی عزیزم :-*

      حذف
  2. کاملا با رزک موافقم , عطرش منو هم تا به اینجا کشوند

    پاسخحذف
  3. دارم میدرستمش الان تو فره...خوب میشه عایا؟؟ دل تو دلم نیست :D

    پاسخحذف