۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

کیک تولد خودم !


سلام دوستان عزیزم ، این اولین باری هستش که برای خودم کیک تولد درست می کنم !



نمی دونم ، شاید هیچ وقت فکر نکردم درست کردن کیک کاری هست که باید برای خودم انجام بدم یا این که یه کیک می تونه خوشحالم کنه ولی  موضوع اینه که  خوردن کیک نیست که منو خوشحال می کنه بلکه پروسه ی درست کردنش و دیدن نتیجه ی کار و عکس گرفتن ازش هست که خوشحالم می کنه .
من از بین انواع مختلف روکش و تزئین کیک ، خامه ی زده شده رو بیشتر از همه دوست دارم . البته به ندرت پیش میاد که کیک خامه ای درست کنم چون اینجا ما تنها هستیم و کسی رو نداریم که در خوردنش با ما دو نفر شریک بشه ، ولی امسال تصمیم گرفتم این کیک رو درست کردم . این مدل رو برای بار اول درست می کردم و اصلا قصد نداشتم به جز عکساش چیز دیگه ای ازش بزارم  برای همین از مراحل کارش عکس نگرفتم ولی بنا به تقضای چندتا از دوستان  عزیزم روش درست کردنش رو توضیح می دم.


برای درست کردن این کیک از کیک شیفون استفاده کردم که دستورش رو از شادی جون ( وبلاگ یامی مامی ) یاد گرفتم  ، دستشون درد  نکنه که خیلی عالیه و کیک محبوب خانواده ی ما شده .البته من نصف مقدار رو درست کردم  و تغییرات بسیار کوچیکی هم بنا به ذائقه ی خودم در دستور اصلی دادم و در قالب کمربندی 20 سانتی درست کردم . دستور و توضیحات کامل ایشون و عکس های مراحل کار رو می تونید اینجا ببینید .
 برای این مقدار قالب 18 سانتی بهتره چون کیک ارتفاع بیشتری می گیره و  زیبا تر می شه. من کیک شیفون رو به کیک اسفنجی به خاطر بافت نرم و لطیفش ترجیح می دم.

مواد لازم برای کیک شیفون در قالب کمربندی 18 یا 20 سانتی

تخم مرغ  درشت خنک  3 عدد زرده و سفیده جدا
کرم تارتار یا آب لیمو 1/4 قاشق چایخوری
شکر 1/2 پیمانه  ( 1/4 + 1/4 جدا گانه )
رنده ی پوست پرتقال یا نارنگی یا لیمو 1 قاشق چایخوری
وانیل خالص 1/8 قاشق چایخوری
شیر 1/2 پیمانه + 1/8 پیمانه سرخالی
روغن 1/2 پیمانه + 1/8 پیمانه سر خالی
آرد 1 پیمانه
بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری سرپر
نمک 1 پینج


روش کار :

آرد و بیکینگ پودر و نمک رو با هم مخلوط کنید و الک کنید ( 3 بار بهتره )
کف قالب رو کمی چرب کنید و کاغذ روغنی بذارید و روی کاغذ روغنی رو هم خوب چرب کنید و دیواره های قالب رو هم چرب کنید ولی نه زیاد چون از پف کردن جلوگیری می کنه .
زرده و سفیده ی تخم مرغ رو از هم جدا کنید و دقت کنید که از زرده وارد سفیده نشه چون دیگه پف نمی کنه .
فر رو روی 180 درجه ی سانتی گراد روشن کنید .
اول شروع به هم زدن سفیده بکنید چون ظرف و تیغه های همزن نباید چرب  و خیس باشه و اگه اول زرده رو بزنید مجبور می شید تیغه ها رو بشورید و خشک کنید . سفیده رو با دور کند متوسط شروع به زدن کنید تا کف کنه و پفکی بشه بعد کرم تار تار رو از کنار طرف اضافه کنید ( منظور اینه که یهو تالاپ  وسط ظرف نریزید ) ، بعد از این که حالت کف یکدست گرفت نصف مقدار  شکر رو کم کم از کنار طرف اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدید تا فرم بگیره و وقتی ظرف رو برمی گردونید ازش نریزه . سفیده ی زده شده رو داخل یخچال بذارید ،حالا زرده های تخم مرغ و با نصف دیگه ی شکر و وانیل و رنده ی پوست پرتقال  با هم بزنید تا حجمش زیاد و کرم رنگ و کشدار بشه ، بعد شیر رو اضافه کنید و هم بزنید بعد مخلوط آرد رو کم کم اضافه کنید و مخلوط کنید بعد سریع روغن رو به خورد خمیر بدید و مخلوط کنید . حالا هم زن برقی رو کنار بذارید و سفیده ی تخم مرغ رو در چند مرحله به حالت دورانی با خمیر مخلوط کنید تا  به خورد خمیر بره و خمیر یکدست بشه . بعد خمیر رو داخل قالب بریزید و در طبقه ی وسط فر به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندون تمیز از داخلش بیرون بیاد قرار بدید . بعد از کامل شدن پخت قالب رو برای 5 دقیقه از داخل فر در نیارید .پف کیک مقداری می خوابه . بعد قالب رو  روی تور سیمی قرار بدید تا کامل خنک بشه  و بعد کیک رو با کارد یا لیستک از جدار قالب جدا کنید و کمربند قالب رو باز کنید و کیک رو روی تور سیمی بذارید تا هم دمای محیط بشه . بهتره کیک رو از شب قبل بپزید و بعد از رسیدن به دمای محیط در یخچال بذارید تا خنک بشه هم راحت تر برش می خوره و هم گرمای کیک باعث شل شدن خامه نمی شه .
کیک رو از یخچال در آورده و با استفاده از چاقوی تیز دندانه دار و یا وسیله ی تراز کننده ی کیک سطح ناصاف روش رو ببرید و بعد باز با استفاده از چاقوی دندانه دار تیز یا نخ یا همین وسیله کیک رو از وسط نصف کنید .

این وسیله ی تراز کردن و برش افقی کیک هستش !
 این کیک چون بافت لطیف و نرمی داره احتیاج به خیس کردن با شربت یا آب میوه نداره .
من برای فیلینگ و آیسیگ از کرم شانتی مارک دکتر اتکر استفاده کردم.


اینجا  تو امارات پودر خامه ی آماده ی  مارک های دیگه هستش که بهترینش Dream whip هستش ولی مزه ی کرم شانتی دکتر اتکر از همه بهتره که من اینجا پیدا نکردمش و از ایران آوردم .  اینجا خامه ی زدنی مایع هم هست که خودت باید شکر و وانیل بهش اضافه کنی و هم بزنی ولی خب این خامه های پودری سریع تر و راحت تر فرم می گیرند . این بسته ی کرم شانتی 70 گرمی هستش که یه بستش برای کار ما کمه و احتیاج به دو بسته داریم که البته همش هم  استفاده نمی شه. برای درست کردن هر بسته احتیاج به 200 میلی لیتر یا 3/4 پیمانه + 1/8 پیمانه  شیر خنک داریم  یعنی 1و 3/4 برای 2 بسته .  دقت کنید طرفی که انتخاب می کنید سایزش مناسب باشه چون قراره افزایش حجم داشته باشه .قبل از شروع به کار طرف و تیغه های هم زن و شیر رو برای 10 دقیقه توی فریزر بذارید تا حسابی خنک بشه .بعد از اضافه کردم پودر کرم شروع به هم زدن  با دور متوسط کند بکنید و بعد تندش کنید  که خیلی سریع در حد 3 -4 دقیقه فرم می گیره . من وقتی که تقریبا فرم گرفت مقداری ازش برای فیلینگ برداشتم چون می خواستم سفید باشه و بعد به بقیش رنگ خوراکی رو اضافه کردم .


 من از رنگ قرمز و زرد برای بدست آوردن رنگ گلبهی استفاده کردم . دقت کنید که رنگ رو کم کم اضافه کنید که یهو از رنگی که می خواید رد نشه . لازم به ذکره که  بهتره هر دو بسته رو با هم درست و رنگ کنید چون ممکنه نتونید به رنگ یکسانی برسید .
لایه ی بالایی کیک رو زیر بزارید و روش رو خامه بمالید و پخش کنید ، من خامه ی زیادی لاش نذاشتم چون این کیک خیلی خامه روی سطحش داره . من روی خامه هم تکه هایی از کمپوت زرآلو گذاشتم که خیلی هم خوب شده بود . شربت کمپوت رو خالی کردم و زردآلوها رو تکه کردم و روش گذاشتم . زردآلو ها مزه ی کم شیرین  داشت برای همین خیلی خوب شده بود . ولی اگه بخواید می تونید از کمپوت آناناس موز و گردو یا هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید . گذاشتن چیزی لای کیک ارتفاعش رو بیشتر می کنه و کیک قشنگ تر می شه . و بعد لایه ی پایینی یا همون قسمت که کف قالب بوده رو بردارید و کی خامه در سطح داخلیش بمالید و روی تکه ی قبلی قرار بدید طوری که قسمتی که کف قالب بوده بالای کار باشه که سطح صافی برای روی کار داشته باشید .
این تزئینی که من استفاده کردم یکی از ساده ترین و قشنگ ترین تزئین های موجود هستش . رو و اطراف کیک رو با استفاده از کاردک خامه کشی کنید ( من از کارد غذا خوری استفاده کردم چون از اون کاردک ها ندارم ) توی این کیک مهم نیست اگه نتونید خیلی صاف و یکدست درش بیارید چون با گل ها پوشیده می شه .
برای این کار احتیاج به یه قیف با ماسورره ی 2D دارید


البته با 1M هم می شه ولی من شکل 2D رو بیشتر دوست دارم و از همون هم  استفاده کردم .

سمت راست 1M و سمت چپ 2D
من یه ست تزئین بروانی ویلتون دارم که این ماسوره رو به همراه 3 تا دیگه و قیف های یه بار مصرف و وسیله ای برای ایجاد طرح روی آیسیگ داره و از همون استفاده کردم .


ماسوره ی رو داخل قیف می کنیم و می بینیم تا کجا می ره و از اونجا قیف رو می بریم تا سر ماسوره  بتونه خارج بشه . بعد لبه های قیف رو تا می زنیم که وقتی خامه رو می ریزیم کثیف نشه و بعد از این که خامه رو ریختیم تا رو باز می کنیم و قسمت خالی بالا رو می پیچونیم که خامه از انتها بیرون نیاد . بعد شروع به زدن گل ها می کنیم برای این کار باید قیف رو به صورت 90 در جه به سطح کیک بگیرید و با کمی فشار یه ستاره بزنید و بعد بدون این که دستتون رو بردارید شروع به حرکت در جهت عقربه های ساعت کنید مثل حرکت از عدد 9 به 12 و 3 و 6 تا 9 بعد رهاش کنید .موقع چرخوندن دستتون زیاد فشار ندید چون باعث می شه گل ها لاغر بشه و درست خودش رو نشون نده . گل بعدی رو با کمی فاصله از گل قبلی شروع کنید ، سعی کنید که گل ها تون هم اندازه در بیاد ولی اگه هم نشد خیلی مهم نیست . برای زدن گل در دیواره گل رو در محل  خالی فاصله ی گل ها شروع کنید و طوری گل رو بزنید که فضای خالی بین دو گل سطح در کناره ها رو بپوشونه . قسمت هایی در هر حال خالی می مونه که می تونید با  زدن یه ستاره یا گل کوچیک پرش کنید البته اگه پوشش سطح کیک هم رنگ خامه هست و مثلا خامه کم اوردید و یا دوست دارید خامه ی کمتری استفاده کنید می تونید خالی بذاریدشون ولی  من همه  رو پر کردم  چون بنطرم شیک تره و بعد با مروارید خوراکی در وسط گل ها تزئینش کردم .


نوش جان / ارغوان

۸ نظر:

  1. خیلی ممنون ارغوان جون که کامل و قشنگ توضیح دادی و وقت گذاشتی برای نوشتن و تایپ کردن دستت درد نکنه
    این مدل تزیین کیک رو خیلی دوست دارم و دوست داشتم امتحانش کنم
    حتما کرم شانتی رو میخرم و سعی میکنم خوب در بیادرمش ولی قبلش باید همزن تهیه کنم که خراب شده و ماسوره ویلتون بگیرم چون شکوفه زدن با ویلتون واقعا یه چیز دیگه اس
    عکسهاش رو هم خیلی دوست داشتم ...بازم اولدت مبارک ایشالا شاد و سلامت در کنار خونواده 120 سال زنده باشی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم عزیزم ، خیلی ممنون شادی جون <3 امیدوارم شما هم در کنار خانوادتون سالم و شاد باشید
      این مدل تزئین کیک خیلی ساده هستش ، چون لازم نیست خیلی خامه کشی روی کیک صاف و یکدست باشه و اگه اندازه ی گل هات هم یکی نشد مهم نیست
      این ویلتون لامذهب همه چیزش عالیه ! اگه بدونی کیسه های قیف یه بار مصرفش چقدر کلفت و عالی بود .

      حذف
  2. عزیزم , باز هم تولدت رو تبریک میگم و امیدوارم که همیشه شاد و موفق باشی
    کیکت هم خیلی زیبا شده بخصوص رنگش , گاهی احتیاجه که خودمون رو تحویل بگیرم :)) چون من هم اوایل همین فکر تورو داشتم ولی الان چند سالی هست که به خودم میگم دیگه سالی ۱ بار هست و باید کاری کرد :))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون <3 سلامتی و شادی شما هم آرزوی منه
      منم خودم خیلی از رنگش خوشم اومد

      حذف
  3. چقدر این کیکت رو ، رنگش رو و مناسبتش رو دوست دارم عزیزم ، چقدر کار خوبی کردی که برای خودت کیک درست کردی ، بهترین کار دنیا و چقدر هم قشنگ درآوردی ، خسته نباشی و ممنون بابت دستور کاملت :*****

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم <3
      چشماتون قشنگ می بینه عزیزم

      حذف
  4. تولدت مبارک دوست جونمممممم با این کیک خوشگل

    منم واسه خودم تاحالا کیک تولد درست نکردم...جدی چرا؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون هانیه جونم <3
      مسئله دقیقا اینجاست که آیا خوردن کیک شما رو خوشحال می کنه ؟ یه وقتایی واقعا دلم کیک می خواد با چای یا قهوه بخورم ولی اکثر وقت ها اون کیک یکه هوسش رو می کنم کیک خامه ای نیست . شاید بخاطر احساس گناهی که در نتیجه ی سال ها رژیم گرفتن به وجود اومده این طوری شده . ولی مثلا برادر من واقعا از خوردن کیک لذت می بره و البته این همیشه منو خوشحال می کنه که لذت بردنش رو می بینم . کیک واقعا خوشمزه شده بود و خب ما دو تایی خوردیمش و خب خود ما لایق خوردن بهترین و زیبا ترین چیز ها هستیم و البته این که برای خودمون وقت بذاریم و کاری رو که دوست داریم انجام بدیم .

      حذف