۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

کیک تولد عریان !


دوستان عزیزم این مدل کیک ها خیلی برای تولد و عروسی ها مد شده  و چون اطراف کیک خامه کشی نمی شه و کیک پایه مشخصه بهش کیک عریان می گند و خب چون کرم کمتری استفاده می شه کم کالری تر هم خواهد بود .


امسال تصمیم گرفتم که کیک تولد خودم رو این مدلی درست کنم ، جای همه ی دوستان خالی.

 برای کیک شیفون
مواد لازم :
4 عدد تخم مرغ سرد (زرده و سفیده جدا )
پودر تارتار ¼ قاشق چایخوری یا آب لیموترش 1 قاشق چایخوری
شکر ½ پیمانه + ¼ پیمانه جداگانه
وانیل خالص ¼ قاشق پایخوری
رنده ی پوست لیمو یا پرتقال 1 قاشق چایخوری ( لطفا حذفش نکنید! )
شیر سرد ¾ پیمانه
آرد 1و ½ پیمانه
نشاسته ی ذرت ½ پیمانه
بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
نمک نوک کارد
روغن مایع ¼ پیمانه
برای باتر کریم نارگیلی :
کره در دمای محیط 200 گرم
شکر قنادی / پودر قند 3 پیمانه
شیر نارگیل ¼ پیمانه + 3 قاشق غذاخوری
وانیل 1 پینچ


روش تهیه :
 ته قالب گرد کمر بند 22 سانتی رو کاغذ روغنی بندازید و روش رو چرب کنید . اگه برای دور قالب هم کاغد ببرید و بذارید بهتره چون اطرافش هم یه دست در میاد ولی من نذاشتم.
فر رو روی 170 درجه ی سانتی گراد روشن کنید .
آرد ، نشاسته ی ذرت ، بیکینگ پودرو نمک رو مخلوط کرده و الک کنید و کنار بذارید .
زرده و سفیده ی تخم مرغ رو به دقت جدا کنید . سفیده رو با هم زن برقی بزنید تا کف کنه بعد پودر تارتار رو اضافه کنید و هم بزنید تا سفید و براق بشه ، بعد ¼ پیمانه شکر رو کم کمک اضافه کنید و هم بزنید تا سفیده سفت بشه و وقتی ظرف رو برمی گردونید ازش نریزه ، سفیده زده شده رو در یخچال بذارید . در ظرف دیگه ای ½ پیمانه شکر رو با زرده ی تخم مرغ ، وانیل و رنده ی پوست پرتقال  با همزن برقی بزنید تا سفید و کشدار بشه بعد شیر سرد رو اضافه کنید و مخلوط کنید . بعد مخلوط آرد رو کم کم اضافه کنید با قاشق هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه و بعد روغن مایع رو اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و کاملا به خوردش بره . حالا سفیده ی زده شده رو در سه مرحله به مخلوط زرده و ارد اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید تا مخلوط بشه . مایه ی کیک رو در داخل قالب بریزید و قالب رو برای 50 -60 در طبقه ی وسط فر بذارید تا خلال دندون ار داخلش تمیز بیرون بیاد .
بعد از این که کیک رو از فر در آوردید روی تور سیمی بذارید تا خنک بشه ، تقریبا یکساعت صبر کنید تا کامل خنک بشه و بعد کیک رو با لیستک یا چاقو از جدار قالب جدا کنید و کمربند قالب رو باز کنید و بذارید روی تور سیمی تا کاملا به دمای محیط برسه و بعد داخل کیسه یا سلفون بذارید و در یخچال قرار بدید و روز بعد برش بزنید و تزئینش کنید .  اگه سطح کیک برآمدگی داره با چاقوی دنده ای تیز یا اره ی مخصوص برش کیک ببریدش تا صاف بشه بعد کیک رو از وسط به دو نیم قسمت کنید . کیک شیفون معمولا به خیس کردن احتیاج نداره ولی وقتی کیک عریان هست و با خامه یا باترکریم پوشیده نمی شه برای جلوگیری از خشک شدن کیک کمی با قلمو خیسش می کنند . می تونید برای خیس کردن از شزبت ساده ، آب کمپوت ، آب میوه ،قهوه و یا چای استفاده کنید . در هر حال خوب نیست که کیک رو بیش از چند ساعت قبل از سرو تزئین کرد. این که داخل کیک رو با چی پرمی کنید خیلی بستگی به دمای محیط داره ، اگه مثل من در جای گرم زندگی می کنید ، خوب نیست که از خامه ی زده شده استفاده کنید ، چون از لاش میاد بیرون و شکلش رو از دست می ده ولی حتی اگه در جای خنک هستید وقتی لایه ی دیگه ی کیک رو روش می ذارید شکلش رو خوب حفظ نمی کنه پس می تونید لایه ی میانی رو ساده بزنید و بعد در بین دو لایه در همون قسمت خامه شکوفه بزنید .
برای باتر کریم نارگیلی :
کره رو با وانبل با هم زن برقی در ظرف بزرگی بزنید و بعد شکر قنادی رو به تدریج بهش اضافه کنید و هم بزنید و بعد شیر نارگیل رو اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست بشه.
این باتر کریم تقریبا مثل باتر کریم آمریکایی می مونه ولی کم شیرین تره یه پیمانه کمتر شکر قنادی داره ولی برای  من هنوز زیاد شیرین بود . دفعه ی بعد از کرم پنیر خامه ای استفاده خواهم کرد که دستورش رو براتون می ذارم . البته می تونید از باتر کریم سویسی هم استفاده کنید که درست کردش سخت تر و وقت گیر تره .
کرم پنیر خامه ای :
کره در دمای محیط  120 گرم
آیسینگ شوگر 2 پیمانه
پنیر خامه ای 120 گرم
وانیل خالص 1/8 قاشق چایخوری یا هر اسانس دیگه ای که دوست دارید
کره  و وانیل رو با همزن برقی بزنید تا کرمی و یکدست بشه بعد آیسیگ شوگر رو به تدریج اضافه کنید و هم بزنید و بعد پنیر خامه ای رو اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست بشه .
برای تزئین :


برای تزئین از ماسوره ی 2D ویلتون که ستاره ای درشت هست استفاده کردم ولی می تونید از ماسوره ساده ی دهانه گشاد هم استفاده کنید. ماسوره رو سر قیف فیکس کنید و لبه های قیف رو بر گردونید و در یک لیوان بذارید تا راحت بتونید داخلش رو پر کنید . کرم رو داخلش بریزید و سرش رو صاف کنید و کرم رو پایین بدید و سرش رو بپیچونید که وقتی قیف رو فشار می دید از بالاش نزنه بیرون . یه لایه کیک رو در ظرف سرو بذارید بعد قیف رو به صورت عمودی بگیرید و فشار بدید که باتر کریم به شکل گل ازش خارج می شه . از دور دایره شروع کنید و یه دور بزنید ، اگه دوست داشتید می تونید لایه لایه تا وسطش شکوفه بزنید ولی من فقط محیط دایره رو شکوفه زدم و بقیه رو همین طور از قیف خارج کردم  و روش رو با بلوبری و انگور فرنگی تزئین کردم ، شما از هر میوه ای که دوست داشته باشید می تونید استفاده کنید ، توت فرنگی هم خیلی خوب می شه ، میوه ترجیحا شیرین نباشه بهتره .کیک رو 5 دقیقه تو یخچال بذارید تا کرم سف بشه و بعد بیرون بیارید و لایه ی بعدی رو روش قرار بدید . من نمی خواستم روی لایه ی رویی رو با باترکریم بپوشونم برای همین بیشترش رو وسطش گذاشتم و فقط مقداری برای روش نگه داشتم که چندتا شکوفه بزنم . شما اگه خواستید می تونید کمتر وسطش بذارید و روش رو هم با کریم کامل شکوفه بزنید . از انواع توت روی کیک چیدم و چند تا شکوفه زدم و روی شکوفه ها هم میوه گذاشتم و همین طور روی کرمی که از لای کیک مشخص بود انگور فرنگی گذاشتم و بعد روش پودر قند الک کردم .

*** یعنی خداییش می شه یکی این همه توضیح بده !!!!!






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر