ه‍.ش. ۱۳۹۵ خرداد ۱۷, دوشنبه

فرنی جوی دوسر


دوستان عزیزم ، اگه دنبال یه صبحانه ی سالم و خوشمزه می گردید که کم کالری باشه و برای مدت طولانی سیرتون نگهداره  و راحت هم آماده میشه،حتما امتحانش کنید .



جودوسر از خوانواده ی غلات هستش که بیشتر در درست کردن فرنی ، انواع شیرینی ، نان و سوپ استفاده می شه و در ده ی اخیر محبوبیت زیادی به عنوان غذای سالم پیدا کرده . جوی دوسر سرشار از فیبر هستش (بیشتر از همه ی غلات دیگه) و توانایی کاهش کلسترول رو دارد و می تواند ریسک بیماری های قلبی رو کاهش دهد . به دلیل وجود فیبر فراوان می تونه ریسک سرطان روده ی بزرگ رو کاهش بده . تحقیقات نشون داده که مصرف جوی دوسر گرسنگی رو کاهش می ده و احساس پر بودن ایجاد می کنه و برای همین باعث کمتر خوردن و در نتیجه کاهش وزن می شه و خودش کالری کمی داره . وجود مقدار زیاد فیبر و کربوهیدرات های پیچیده باعث می شه که دیر کربوهیدراتش به قند تبدیل بشه برای همین برای افراد با دیابت نوع دو هم خوبه . از همه بهتر هم که مزه ی خوبی داره ، و اون مزه ی اضافی رو که غلات دیگه دارند نداره. می تونیم در صبحانمون جوی دوسر رو جایگزین گندم کنیم و یه صبحانه ی کم کالری و مفید و سالم که برای مدت طولانی سیرمون نگه می داره داشته باشیم .


خب از نظر من بیشتر شبیه هلیم هستش تا فرنی ، شاید هلیم میوه ای اسم مناسب تری باشه ، نظر شما چیه ؟ اسم دیگه ای پیشنهاد می کنید ؟
***این مقادیر و مواد برای ایجاد یه صبحانه ی کم کالری هستش ، قاعدتا می شه مواد دیگه ای که چرب تر و شیرین تر هستند بهش اضافه کرد .

مواد لازم

جوی دوسرپرک 2 قاشق غذای کاملا سرپر +نصف قاشق غذا خوری
شیر کم چرب یا بدون چربی یا شیر بادام 1 لیوان دسته دار چای
دارچین ¼ قاشق مرباخوری
میوه دلخواه مثل 1 عدد کیوی یا 3 عدد توت فرنگی یا نصف سیب یا 100 گرم بلوبری ( از میوه ی رسیده و نرم استفاده کنید )
بادام خرد شده 10 تا 15 عدد یا 5 عدد گردو


روش تهیه

جوی دوسر پرک و شیرو دارچین رو در ظرف نچسبی روی گاز بذارید و اجازه بدید شیر به جوش بیاد . بعد از جوش اومدن شیر مدام همش بزنید که ته نگیره . این کار رو برای 5-6 دقیقه ادامه بدید تا فرنی غلیظ بشه و به غلظت دلخواهتون برسه . بعد در ظرف سرو بریزید و با میوه و بادام خرد شده تزئینش کنید و نوش جان کنید . این مقدار مواد خیلی زود آدم رو سیر می کنه و گاهی اصلا نمی تونم تمومش کنم .

*** این کم کالری ترین حالت ممکنه ولی شما میتونید 1 قاشق غذاخوری کره یا روغن نارگیل  در حین پخت داخلش بریزید و در آخرش هم 1 قاشق غذا خوری عسل یا شیره ی خرما یا شربت آگاو روش بریزید.

*** می تونید دارچین رو در آخر روش بپاشید این طوری رنگش روشن می شه و یا این اگه دارچین دوست ندارید حذفش کنید و به جاش نوک کارد وانیل یا هر اسانس دیگه ای بریزید . همین ظور خالی هم خوبه ولی من پیشنهاد می کنید دارچین رو به دلیل تاثیری که در کاهش قند و چربی خون داره حذف نکنید.

*** می تونید از هر میوه ای که دوست دارید استفاده کنید ولی اگه دوست دارید همین طور کم کالری باشه از موز، انبه و انگور شیرین استفاده نکنید .


نوش جان / ارغوان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر