۱۳۹۳ تیر ۱۲, پنجشنبه

شامی هویج




 دوستان عزیز این شامی های خوشمزه و خوشرنگ  گزینه ی  بسیار مناسبی  برای سفرها ی افطار هستند  .  با وجود هویج این شامی اصلا مزه ی شیرین نداره  و سس این شامی مزه ی خوب و جدیدی داره  که بهتون پیشنهاد می کنم  حتما امتحانش کنید.

 درست کردن این شامی رو از الهام جون ( سایت آشپزی با الی گولو ) یاد گرفتم که جا داره ازشون تشکر کنم ، واقعا خوشمزه  و عالی بود . دستور ایشون رو می تونید اینجا  ببینید .

مواد لازم: 

سیب زمینی بزرگ یک عدد
هویج بزرگ 1 عدد
پیاز متوسط دو عدد جدا گانه
گوشت چرخ کرده 200 گرم
آرد نخود چی 1 پیمانه
تخم مرغ یک عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان دلخواه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری سر پر
نعناع نصف قاشق غذاخوری
سرکه 2 قاشق غذاخوری
شکر نصف قاشق غذاخوری در صورت تمایل ( که من استفاده نکردم )

طرز تهیه: 

سیب زمینی و هویج رو ریز رنده کنید و آبش رو بگیرید و کنار بزارید . یک عدد پیاز رنده شده (آب پیاز رو نگیرید ) ، گوشت، آرد نخودچی، ادویه ها و تخم مرغ را با سیب زمینی و هویج رنده شده مخلوط کنید  و ورز بدین  تا نرم و یکدست بشند .
در ماهیتابه  ای روغن بریزید و از مایه گلوله هایی اندازه نارنگی بردارید و بهش فرم بدید و هر دو طرفش را تو روغن سرخ کنید. اگه می خواید شامی ها تون یک اندازه  باشه مایه رو داخل یه ملاقه  ی کوچک بریزید و روش رو با چاقو  صاف کنید ،این طوری میزان یکسانی از مایه برای هر شامی خواهید داشت .
وقتی شامی ها سرخ شدند ، سراغ درست  کردن سس برید . اون یکی پیاز رو خرد کنید و در روغن تفت بدید، وقتی طلایی و سبک شد رب رو بهش اضافه کنید و تفت بدید،   بعد 2 لیوان آب بهش اضافه کنید، سرکه و نعناع را هم  بهش اضافه کنید و بذارین سس به جوش بیاد، بعد شامی ها را به  سس اضافه کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه حرارت بدید و بذارید کمی نرم بشند. لازم نیست در ماهیتابه را بذارید.وقتی سس غلیظ شد شامی ها آماده هستند . لازم نیست سس خیلی غلیظ  و همه ی آبش تموم بشه چون اصل مزه ی این شامی به سسش هست (البته من از شکر در داخل سس استفاده نکردم ) . من برای عکس گرفتن همه ی سس رو روش نریختم ، مقدار سس بیشتر هستش .


نوش جان / ارغوان 


۶ نظر:

  1. نوش جون عزیزم عجب رنگ و لعااااابییییی دستت درد نکنه
    من از این هویج قرتی ها میخوام الان..یعنی دستگاه هویج قرتی درست کن :D

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون <3
      این دستگاه نیست که یه رنده ی ساده هستش که سرش از این دندونه ها داره ، از یه دست فروش توی تجریش خریدمش ! حالا عکسش رو برات می فرستم عزیزم

      حذف
  2. نوش جان ارغوان جون , چه خوشرنگ شده
    واسم جالب بود که گفتی شیرین نیست :)

    پاسخحذف
  3. خیلی ممنون گیلدا جون <3
    فکر می کنم به دلیل این که نسبت هویج به مواد دیگش کمه زیاد مزش نمیاد و این که هویجش خامه ، اگه پخته رنده می شد قطعا شیرین تر بود .

    پاسخحذف
  4. به به ؛ عالی شده عزیزم ، ما هم خیلی دوست داریم ، مامان من همیشه هویج میزنه ، دست گل هر دوتون درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم ،جاتون خالی عزیزم <3

      حذف