۱۳۹۳ تیر ۲۲, یکشنبه

دلمه ی کلم برگ قالبی


دوستان عزیز، امروز براتون دلمه ی کلم برگ قالبی یا مجلسی آوردم . این دلمه  ی خوشمزه به این شکل خیلی زیبا می شه و خب  درست کردنش  هم آسونه ،چون مجبور نیستید دونه دونه برگ ها رو بپیچید ، پس می تونه گزینه ی مناسبی برای میزهای مهمونیتون باشه . بهتون پیشنهاد می کنم امتحانش کنید ، از خوردنش سیر نمی شید .

همون طور که می دونید می شه داخل برگ ها رو با هر چیزی که دوست دارید پر کنید ، من روش خودم رو توضیح می دم ، به نظر من این مدلی خوشمزه بود ، شما اگه دوست داشتید امتحان کنید و اگر هم نه هر چیزی که خودتون دوست دارید توش بریزید ،فرقی نداره  J  میلیون ها روش  دیگه ممکنه  برای درست کردنش وجود داشته باشه !

مواد لازم :

برای آماده کردن گوشت :

گوشت تکه ای  400 گرم ( من از گوشت سردست گوسفند بدون استخوان استفاده کردم )
پیار 1 عدد
ادویه های درسته شامل 2 عدد میخک ،3 عدد هل ، 1 عدد چوب دارچین ، 5 عدد فلفل ، 6 عدد تخم گیشنیز ، 2 عدد برگ بو
آب به اندازه ای که روی گوشت رو بگیره و نمک به مقدار دلخواه
روغن به میزان لازم

برای اماده کردن مخلوط برنج :

برنج 1 لیوان و ¼  لیوان  دسته دار
کره 2 قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی درشت  1 عدد
آب مقداری کمتر از میزان لازم برای کته کردن برنج
سبزی شامل جعفری ، گیشنیز، شوید  خرد شده  از هر کدوم یک مشت پر
پیاز درشت 1 عدد  
روغن به میزان لازم برای سرخ کردن پیاز
زرد چوبه ، پودر زیره ی سبز ، پودر تخم گیشنیز ،نمک و فلفل
تخم مرغ 2عدد
کلم برگ متوسط 1 عدد که البته همه ی کلم استفاده نمی شه به اندازه ی 12 تا 14 برگ

برای آماده کردن سس :

1 لیوان و نیم از آب گوشت صاف شده
2 قاشق غذاخوری رب
مقداری زعفران دم کره
سرکه و شکر بنا به ذائقه ی خودتون


روش تهیه :

برای پختن گوشت کمی روغن در قابلمه بریزید وقتی داغ شد ادویه ها رو بهش اضافه کنید و تفت بدید تا بوش در بیاد ، پیاز درشت خرد شده رو هم بهش اضافه کنید و تفت بدید و بعد گوشت رو اضافه کنید و با پیاز و ادویه ها تفت بدید بعد آب بریزید تا روی گوشت رو بگیره و بزارید تا گوشت بپزه .شما می تونید از هر روش دیگه ای که دوست دارید برای پختن گوشتتون استفاده کنید ولی چون می خوایم از آب گوشت استفاده کنیم بهتره که از ادویه های کامل استفاده کنید . بعد از این که گوشت پخت ،گوشت رو کنار بزارید و آبش رو صاف کنید و نگه دارید . آب این گوشت خیلی معطر و خوشمزه می شه .
برنج رو بشورید و به اندازه ی کمی کمتر از مقدار لازم برای کته کردن برنج ،آب روش بریزید و گوجه فرنگی رو هم خرد کرده داخلش بریزید و 2 قاشق کره هم بهش اضافه کنید و بزارید بپزه و آبش کشیده بشه .
در ماهیتابه ای مقداری روغن بریزید و پیاز نازک خلال شده رو داخلش بریزید تا سرخ بشه و در آخر هم مقداری زرد چوبه  بهش اضافه کنید و کنار بذارید . من 1 ق.چ ریختم .
حالا در کاسه ای برنج ،سبزی ها  ی خرد شده و پیاز سرخ شده رو با هم مخلوط کنید . اگه دوست دارید از لپه استفاده کنید باید لپه رو جدا پخته و با این مواد مخلوط کنید  و بعد  نمک و فلفل و پودر زیره ی سبز( 1و ½ ق.چ) و پودر تخم گیشنیز( ½ ق.چ ) اضافه کنید .  و بعد 2 عدد تخم مرغ رو داخل مواد بریزید و خوب با هم مخلوط کنید . تخم مرغ به مواد داخل دلمه چسبندگی می ده و باعث می شه موقع برش زدن از داخلش نریزه و بتونید برش تمیزی داشته باشید . این فوت کوزه گریش بود !


برای آماده کردن کلم ، کلم را بشورید و سر آن رو به صورت یک مخروط با کارد تیزی جدا کنید .


 در قابلمه ی مناسبی آب و نمک و سرکه بریزید و بزارید جوش بیاد و کلم رو در داخلش قرار بدید و بزارید برای 15 دقیقه بجوشه تا برگ ها نرم بشه ،سپس از آب در آورده و برگ ها رو به آرامی از هم جدا می کنیم .
قالب مناسب رو چرب کنید ،من از قالب گرد سوراخدار 26 سانتی استفاده کردم و برگ های کلم رو داخلش بچینید به طوری که برگ از لبه ی خارجی ظرف بیرون بیاد و یک ردیف هم طوری بچینید که از قسمت وسط و داخلی قالب بالا بیاد .


 حالا موادی رو که برای داخل دلمه آماده کردید روی کلم ها بریزید . اول نصف مخلوط برنج و سبزی رو بریزید و بعد گوشت ها رو تکه تکه کنید و روی برنج بزارید.


 و بعد نصف دیگه ی برنج رو روش بریزید و صاف کنید و با دست فشار بدید ،


حالا برگ های کلم که از لبه های ظرف بالا اومده رو به داخل تا کنید و برگ ها رو روی هم بیارید .


فر رو روی 180 درجه سانتی گراد روشن کنید .
برای درست کردن سس 1 لیوان و نصف از آب گوشت صاف شده بر دارید و 2 قاشق  غذا خوری رب گوجه فرنگی بهش اضافه کنید و هم بزنید و مقداری سرکه و شکر و زعفران دم کرده بهش اضافه کنید . من چون نمی خواستم شیرین باشه از یه قاشق غذا خوری شکر و 2 قاشق غذا خوری سرکه استفاده کردم شما باید بچشید و با ذائقه ی خودتون تنظیم کنید . سس آماده شده رو روی کلم بدید و مقداری رو هم از جداره ی قالی بریزید تا پایین بره و سس به قسمت پایینی هم برسه .


 روی قالب رو با آلو مینیوم فویل بپوشونید و در طبقه ی وسط فر بزارید .بعد از 35 دقیقه آلومینیوم فویل رو از روی قالب بردارید و به مدت 35 دقیقه دیگه در فر بزارید تا بپزه و سس به خورد دلمه بره . بعد قالب رو از فر در آورده و دلمه رو در ظرف مناسبی برگردونید و اگه آبی در داخل قالب باقی مونده روی دلمه بدید و دلمه رو به دلخواهتون تزئین کنید و سرو کنید .


*** می تونید در صورت تمایل از گوشت چرخ کرده استفاده کنید و با برنج و سبزی مخلوط کنید ولی از نظر من این طوری بهتر و قشنگ تر و خوشمزه تره.
***می تونید از سبزی ها ی معطر خشک یا تازه هم مثل ترخون ،مرزه و ریحون در صورت تمایل استفاده کنید ،که من استفاده نکردم .
*** بعضی ها برنج رو آبکش می کنند که من لزومی در این کار نمی بینم ولی میل خودتونه ، خواستید آبکش کنید .
*** می تونید در صورت تمایل از لپه به اندازه ¼ لیوان دسته دار استفاده کنید، که باید جدا بپزید و به مخلوط برنج اضافه کنید .
*** می تونید در صورت تمایل از زرشک هم در داخل دلمه استفاده کنید .

***من برای تزئین سسی از پیازداغ  و رب و نعنای خشک و سرکه و مقدار بسیار کمی شکر درست کردم . شما می تونید از هر چیزی که دوست دارید مثلا زرشک و پسته استفاده کنید .

*** انواع و مقدار مواد داخل دلمه کاملا اختیاری و بنا به ذائقه ی شما هستش !

*** من هرچی به نظرم میومد گفتم ،یعنی اینقدر توضیح دادم  که خودم کف کردم ! یعنی اینقدر که گذاشتن پست این دلمه طول کشید درست کردنش طول نکشیده بود !

نوش جان / ارغوان



۲۳ نظر:

  1. واقعا زیبا و خوش اب و رنگ شده ارغوان جون عالیه عزیزم
    دلیل خاصی داره سرکه بریزیم توی اب وقتی میخوایم کلم رو بپززیم؟ تا برگهاش جدا بشه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جونم <3 ، لطف داری عزیزم
      سرکه بوی بد کلم رو می گیره برای همین سرکه می ریزند .

      حذف
  2. ارغوان جان ، حرررررف نداره عزیزم ، خیلی خیلی تمیز و شیک و عالی درست کردی ، حالا من این رو هوس کردم چه بکنم ؟ :))) نوش جونتون باشه و واقعا خسته نباشی که انقدر کامل توضیح دادی ، کاربرای وبلاگت خیلی باید قدرت بدونن :))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم <3 شما همیشه به من لطف دارید . باید با هم مبادله ی کالا به کالا انجام بدین شما از اون کیک جادویی تون به من بدید و منم دلمه بهتون بدم :-) !

      حذف
  3. ارغوان جان ,نوش جونت چه جالب ندیده ندیده بودم با گوشت خورد شده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون نیلوفر جانم ،جاتون خالی عزیزم <3 . مصری ها داخل دلمشون گوشت تکه ای می زارند حتی وقتی که اونو برگ برگ می پیچند .

      حذف
    2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

      حذف
  4. برام خیلی جالبه یکبار امتحان میکنم <3

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. حتما متحان کنید خوب می شه ، از همین الان نوش جونتون عزیزم <3

      حذف
  5. خیلی قشنگ بود و به نظرم خیلییییییی خوشمزه،من دهنم آب افتاد،مرسی ارغوان جووون که اینهمه توضیح دادی و عکس گذاشتی بی منت.ممنووونم♡

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون دوست عزیز ( ببخشید اسمتون رو نمی دونم ، کاش آخر کامنت اسمتون رو می نوشتید ). خواهش می کنم عزیزم <3 ، خوشحال می شم وقتی مورد استفاده ی دوستان قرار می گیره . شاید بعضی از توضیحات واقعا اضافه باشه ولی بعضی از افراد دوست ندارند که غذایی متفاوت از اون چیزی که بهش عادت دارند ببینند که مثلا سبزی دلمه این نیست یا گوشت چرا تکه ایه یا برنج رو چرا آبکش نکردی و خیلی چیز های دیگه

      حذف
  6. ممنون آشپزی شما استفاده میکنم با آرزوی سلامتی و شادکامی روزافزون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم دوست عزیز ( کاش اسمتون رو در آخر کامنت می نوشتید ) ، خوشحالم می شم که کارم مورد استفادتون قرار می گیره . منم براتون آرزوی سلامتی و شادی و موفقیت دارم .

      حذف
  7. مرسی از توضیحات کامل تان وقطعا غدای بسیار خوشمزه و شیکی برای میهمانی هاست ومن حتما این دلمه زیبا را میپزم .دست گلتان درد نکنه و خسته نباشید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم دوست عزیز ( ببخشید اسمتون رو نمی دونم ، کاش اسمتون رو دز آخر کامنت می نوشتید ) ، خیلی ممنون از کامنت دلگرم کنندتون . امیدوارم که درست کنید و از خوردنش لذت ببرید ، از همین الان نوش جونتون .

      حذف
  8. مرسی ارغوان جون , من دلمه رو از هر نوعش که باشه میپسندم
    و این هم که همه پسنده , چون هم شکلش جالب میشه و هم واسه سرو کردن و تهیه اش مثل اونها خیلی وقت نمیزاری
    نوش جونتون باشه عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون <3 منم عاشق انواع دلمه هستم ، به خصوص اگه مجبور نباشی دونه دونه بپبچی خیلی بیشتر مزه می ده !

      حذف
  9. نوش جان ...چه راحت و خوشمزه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون مصی جان <3 واقعا خیلی راحت و خوشمزه بود ،جاتون خالی عزیزم

      حذف
  10. خیلی خوب بود مرسی

    پاسخحذف
  11. خسته نباشید مرسی از توضیحات بسیار بسیار کاملتون حتما باید درستش کنم زهره هستم امریکا زندگی میکنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام زهره جان
      خواهش می کنم عزیزم ،امیدوارم درست کنید و لذت ببرید ،نوش جونتون
      از آشناییتون خوشوقتم

      حذف