۱۳۹۳ تیر ۱۶, دوشنبه

هلیم فوری !

 
 دوستان ،هلیم ، این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی بسیار برای سحر و افطار مناسبه و مزه می ده . من خیلی هلیم دوست دارم و برام یادآور ماه رمضون تو خونه ی مادربزرگه .من مدت ها بود که هوس هلیم کرده بودم ولی همیشه فکر می کردم درست کردنش خیلی کار وقت گیر و پر زحمتیه برای همین سراغ درست کردنش نمی رفتم ، تا این که

 با استفاده از راهنمایی گیلدا جون  ( وبلاگ گل سفره ) خیلی راحت و سریع  درعرض یکساعت یه هلیم خوشمزه  ، به خوبی هلیم های بیرون درست کردم .، که جا داره ازشون تشکر کنم، واقعا خیلی بهمون چسبید  .می تونید دستور ایشون رو اینجا ببینید.

***اگر نگاهی به لغت نامه ی دهخدا بندازید می بینید که املای صحیح هلیم هستش و حلیم اشتباه مصطلح در بین مردمه یا در طول زمان برای این که درست کردنش وقت می گرفته و احتیاج به صبر و بردباری داشته به این شکل تغییر پیدا کرده ، ولی در هر حال این که چطوری می نویسنش مهم نیست ، هلیم یا حلیم. بخور و لذت ببر !!!

دوستان راز این هلیم استفاده از گندم پرک هستش ،اگه یه بار با گندم پرک درست کنید می بینید که چقدر راحت و کم زحمت و خوشمزست . من گندم پرک رو از ایران خریدم و با خودم آوردم . مارک های مختلفی در ایران موجوده ترخینه ،گلها و ... که به راحتی می تونید از سوپر مارکت بگیرید . بعضی از دوستان در کشورهای دیگه که گندم پرک در دسترس ندارند هلیم رو با جوی دوسر پرک درست کردند و راضی بودند ولی من خودم امتحان نکردم و نمی دونم که لعاب مناسبی می ده و  کشدار می شه یا نه  ولی دفعه ی بعد حتما امتحان می کنم و نتیجش رو بهتون خبر می دم !

مواد لازم :

گندم پرک 250 گرم
1 لیتر آب  یا 4 لیوان  (من به جای نصف آب از آب مرغ استفاده کردم )
مرغ 250 گرم ( من از 1 عدد سینه ی مرغ درشت استفاده کردم شما می تونید از بوقلمون و یا گوشت گوسفند استفاده کنید)
پیاز 1 عدد
کره 2 قاشق غذا خوری
شیر ¼ پیمانه ( 4 قاشق غذا خوری )
گلاب 1 قاشق غذا خوری

روش تهیه :

مرغ رو از قبل  با پیاز از وسط نصف شده و کمی نمک ( چون ممکنه کسی هلیم رو شیرین بخواد بخوره ) و آب بزارید بپزه ، به مرغ هیچ ادویه ای اضافه نکنید .بعد از پخته شدن مرغ پیاز رو از داخلش در بیارید و آب مرغ رو نگه دارید  و گوشت مرغ رو ریش ریش کنید و کنار بزارید .
گندم پرک رو با آب و آب مرغ بزارید تا بپزه ( استفاده از قابلمه ی نچسب کار رو راحت تر می کنه )، من نصف آب و نصف آب مرغ استفاده کردم .گندم پرک  حتی احتیاجی به خیس کردن نداره  و خیلی زود می پزه .گندم پرک خیلی لعاب میده و احتمالا به آب بیشتری نیاز خواهد بود ولی آب رو کم کم اضافه کنید که یهو زیاد نشه .آب که کم شد باید مرتب هم بزنید که ته نگیره .بعد از اینکه گندم نرم شد و پخت درش بیارید  و با گوشت کوب برقی لهش کنید یا  میتونید توی دستگاه غذا ساز یا میکسر بریزید تا یکدست بشه(البته واقعا با گندم پرک این کار لازم نیست و فقط برای تسریع هر چه بیشتر این کار رو انجام می دیم) و بعد به قابلمه بر گردونید و مرغ ریش ریش شده رو  بهش اضافه کنید و بذارید با هم بپزن و خوب مخلوط بشن،(هم زدن یادتون نره ).بعد دوباره درش بیارید و با گوشکوب برقی له کنید یا در غذا ساز بریزید . این مرحل اختیاری هستش و به نظرم لازم نیست . به نظرم مرغ ها باید تو هلیم خونه دیده بشه و این هلیم بیرونه که گوشتاش دیده نمی شه اونم به خاطر این که خیلی کمه ! (ولی میل خودتونه)
و دوباره توی قابلمه بریزید و روی شعله بذارید و هم بزنید  و در آخر  کره ، شیر وگلاب  رو اضافه کنید ، و هلیم آماده ی خوردنه .
*** اگه دوست دارید گوشت کاملا با هلیم مخلوط بشه و دیده نشه کافیه ی که در مرحله ی آخر که گوشت با گندم پخته با میکسر یا غذا ساز یا گوشت کوب برقی مخلوطش کنید و دیگه لازم نیست گندم رو یه بار جدا گانه مخلوط کنید . 
من هلیم رو  با دارچین و کنجد و پودر نارگیل و کره ی آب شده  تزئین کردم و با شیره ی خرما خوردیمش ،اگه هلیم رو شیرین دوست دارید حتما با شیره ی خرما امتحانش کنید ،خیلی خوشمزه می شه .
نوش جان / ارغوان 

۱۱ نظر:

  1. فکر کنم این روزه داری باعث شده دیگه نتونی از مراحل کار عکس بگیری خخخخ
    دستت درد نکنه ارغوان جون زیبا وعالی مثل همیشه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون ،همیشه به من لطف داری . تو ماه رمضون نا و توان زیادی ندارم ولی بعضی از کارها هم قدیمی بود و برای همین عکس مراحل کار نداشت ولی چون دیدم با ماه رمضون مناسبت داره گذاشتم . تو ماه رمضون سه نوع شیرینی جدید درست کردم که از دوتاشون نشد عکس بگیرم و یکیشون هم که دیشب خراب شد .

      حذف
  2. چقدر هوس کردم ارغوان جونی ، من تا حالا با گندم پرک درست نکردم ، اما با گندم کوبیده درست میکنم ، اونم خیلی راحت و خوشمزست ، به قول تو همیشه فکر میکردیم چقدر کار سخت و وقت گیریه ، تا حالا هم با شیره خرما امتحان نکردم ، اینبار پختم باید امتحان کنم ، به هرحال عالیه و نوووووش جونتون و دست هر دو گل درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون <3 ، جاتون خالی رزیتا جونم ،منم گندم پرک رو از ایران آورده بودم . آره کلا اونقدر هم سخت نیست حتی با گندم کامل .من مامانم گندم هلیم رو می ریخت تو زود پز و خوب خیلی سریع آماده می شد . من با شیره ی خرما دوست دارم ،امیدوارم اگه خوردید خوشتون بیاد . می خوام این دفعه هلیم را با جوی دوسر پرک بپزم ببینم چه طوری می شه !

      حذف
  3. نوش جونت ارغوان عزیز , چه اشتها بر انگیز هم شده
    با اینکه به تازگی خوردم ولی باز هم دلم خواست
    من هم با شیره خرما تا به حال امتحان نکردم , البته نمیدونم اصلا اینجا دارن یا نه !!!!
    خدا رو شکر که شما هم شیرین میخورن :)))))))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون ،ممنون از راهنمایی شما عزیزم .جاتون خالی . ما تو خوانوادمون هیچ کس شیرین دوست نداره و فقط من هستم ،شوهرم هم غذای شیرین دوست نداره و چون به هلیم به عنوان غذا نگاه نمی کنه ،شیرین می خوره !

      حذف
  4. ببخشید ها اما حلیم با ح نوشته میشه :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این همه راه تا وبلاگم اومدید که این رو بگید ولی توضیحی که با قرمز و فونت درشت گذاشتم رو متاسفانه نخوندید . اگه به لغت نامه ی دهخدا مراجعه کنید می بینید که هلیم رو این طوری می نویسند و حلیم اشتباه رایج در بین مردمه یا این که در طول زمان به دلیل این که درست کردنش احتیاج به صبر و بردباری داشته به صورت حلیم اشتباه گرفته شده .براتون لینک لغت نامه ی دهخدا رو می زارم ، مطالعه کنید لظفا !!!
      http://www.loghatnaameh.org/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2YfZhNuM2YU%3d

      حذف
    2. نه من میخوام این معجون درست کنم ببینم چطوری میشه. اما کامنت قرمز شما رو دیده بودم منتها از یه طرف می نویسین:
      به نظرم مرغ ها باید تو حلیم خونه دیده بشه و این حلیم بیرونه که گوشتاش دیده نمی شه اونم به خاطر این که خیلی کمه !
      بعد جمله بعدی هست:
      و دوباره توی قابلمه بریزید و روی شعله بذارید و هم بزنید و در آخر کره ، شیر وگلاب رو اضافه کنید ، و هلیم آماده ی خوردنه .

      خوب همونطور که میبینین خود شما در آن واحد هم حلیم مینویسین هم هلیم.

      درضمن یکی از اسامی دخترانه حلیمه هستش و من جایی ندیدم آنرا هلیمه بنویسن. از اونجایی که این واژه عربی هست پس قاعتا باید بپذیریم که حلیم درستتره.

      حذف
    3. بله ، اشتباه کردم و اصلاحش می کنم ، من هم یه عمر هلیم رو غلط نوشتم ولی حالا که صحیحش رو یاد گرفتم از صحیحش استفاده می کنم . حلیمه هم به معنای کسی هست که برباری داره و هیچ ربطی به این غذا نداره و این غذا به این اسم هم در زبان عربی و جود نداره . ولی شما می تونید همچنان به غلط نوشتنش ادامه بدید .

      حذف
    4. حلیم یکی از قدیمیترین غذاهای شبه جزیره عربستانه. منتها بخاطر بیابونهای بی آب و علف و نبود گندم اعراب برای درست کردن این غذا بجای گندم از پهن آسیاب شده شتر و بجای گوشت مرغ از گوشت سوسمار استفاده میکنن.

      در ضمن خانوم محترم اگه یکی اسم شما رو ارقوان بنویسه خوشتون میاد؟

      حذف