۱۳۹۳ مرداد ۳۰, پنجشنبه

خوراک مرغ با سس هلو


دوستان  عزیزم ،اولین باری که ترکیب این غذا رو دیدم خیلی به نطرم عجیب اومد و خیلی دوست داشتم ببینم ترکیب این طعم ها و با هم چطور می شه .این غدا خیلی خوش مزه و خوش عطره و ترکیبی از طعم های متفاوته ،اگه طعم های جدید رو دوست دارید بهتون پیشنهاد می کنم حتما  تا هلو هست این غذا رو امتحان کنید .

 من نمی دونم که این غذا مال کشور خاصی هستش یا نه هر چند که با توجه به موادش شبیه غذا های کشور هایی مثل تایلند و یا چین هستش ولی من این غذا رو از برنامه ی تلویزیونی یه سرآشپز مشهور مصری به اسم حسن کمال یاد گرفتم .


مواد لازم :

2 عدد سینه ی مرغ (500 گرم)
نشاسته ی ذرت  دو قاشق غا خوری سر پر
1 قاشق مربا خوری  سر پرادویه ی مرغ
70 گرم کره
یک عدد پیاز متوسط حلقه شده
100 گرم کرفس خورد شده برگ و قسمت بالایی ساقه که نازکه (در حدود 2 مشت پر)
50 گرم فلفل دلمه ای اسلایس شده ( به اندازه ی یه فلفل دلمه ای متوسط که می تونید از سبز یا رنگی استفاده کنید که من از زرد و نارنجی و قرمز استفاده کردم )
سس:
2 قاشق غذا خوری روغن زیتون
1 عدد پیاز کوچک نگینی خرد شده
3-4  حبه درشت سیر خرد شده
3 قاشق مربا خوری زنجبیل تازه ی رنده شده
350 گرم هلوی مکعبی خرد شده  (هلو ها رو ریز خرد نکنید ، بهتره از هلوی های له نشده و سفت تر استفاده کنید)
 دو قاشق غذا خوری شکر قهوه ای ( شیرینی این غذا رو میتونید بنا به ذائقه ی خودتون تنطیم کنید ،من 2/3 قاشق غذا خوری غیر فشرده استفاده کردم ،اگه اصلا شکر نریزید مزه ی شیرین غذا به سختی مشخص می شه چون این غدا مخلوطی از طعم های متفاوته)

3 قاشق غذا خوری سس سویا
¼ پیمانه آب

این کار قدیمیه و عکس های مراحل کارش موجود نیست !

روش تهیه :


اول مرغ ها رو به صورت دراز دراز اسلایس کنید و ادویه ی مرغ (می تونید هر ادویه ای که دوست دارید استفاده کنید ولی من از ادویه ی آماده ی مرغ که شامل  تخم گیشنیز ، میخک ،زردچوبه ،فلفل سیاه ،زنجبیل ،دارچین ،هل و زیره هستش ، استفاده کردم )و خیلی کم نمک (چون نمک این غذا با سویا سس تامین می شه)  رو به مرغ ها اضافه کنید و خوب مخلوط  کنید.و سپس آرد ذرت رو بهش اضافه کنید  و مخلوط کنید .کره رو در قابلمه ای بریزید و وقتی آب شد مرغ رو به آن اضافه کنید و بذارید سرخ بشه .در این حین برید سراغ سس، روغن زیتون رو در ماهیتابه ای بریزید و پیاز نگینی خرد شده رو به اون اضافه کنید ،وقتی بوش بلند شد ،سیر خرد شده رو اضافه کنید و وقتی بوی سیر بلند شد زنجبیل رنده شده رو اضافه کنید ،حواستون به مرغ هم باشه و همش بزنید.برای پیاز و سیر و زنجبیل 3 دقیقه کافیه و بعد هلو رو به آن اضافه کنید و هم بزنید . پیاز حلقه شده رو به مرغ  اضافه کنید و هم بزنید . شکر را به سس اضافه کنید و  بعد ¼ پیمانه آب وبعد  سس سویا و هم بزنید .
کرفس و فلفل دلمه ای رو به مرغ اضافه کنید و هم بزنید و سه دقیقه بذارید بپزه،نمی خوایم سبزیجات له بشه .
سس رو روی مرغ بریزید و خوب مخلوط کنید و بذارید کمی مزه ها به خورد هم بره و بعد از روی شعله بردارید و با برنج سفید سرو کنید .


من سس و مرغ رو همزمان با هم درست کردم که باعث می شه در وقت صرفه جویی بشه ،ولی اگه بخواید می تونید اول سس رو درست کنید و کنار بذارید و بعد مرغ رو ،در هر حال نباید سس رو هم زیاد حرارت بدید که هلو ها کامل له بشه و سبزیجات داخل مرغ هم نباید له بشن .
من به خاطر این که شوهرم غذای شیرین دوست نداره  شکرکم ریختم و میشه گفت اگه شکر نریزید ،فقط یه ته مزه ی بسیار کم شیرین وقتی هلو میاد زیر دندونت داره و چون مخلوطی از طعم های مختلف و مواد معطر هست،شیرینی بدون شکر به سختی قابل حسه.  مال من هم کم شیرین بود و شوهرم خورد و دوست داشت .
نوش جان / ارغوان






۴ نظر:

  1. نوش جون عزیزم
    میگن رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون برای این پلوی خوش اب و رنگ شما سرودن عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عزیز دلم ،لطف داری شادی جون <3

      حذف
  2. این پلوت رو خیلی دوست دارم ، هر چند هنوز امتحانش نکردم ، اما حدس میزنم که خیلی عالی هست ، دستت درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عزیزم <3
      من مزش رو دوست داشتم :-)

      حذف