۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

کیک سیب ادویه ای فنجانی در مایکروویو


دوستان عزیزم ، این کیک خوشمزه و  بسیار کم چربه و سریع آماده می شه و می تونه گزینه ی مناسبی برای وقت هایی که دلتون کیک می خواد و خیلی هم حوصله ندارید باشه .
 این کیک تخم مرغ نداره و فقط از 1 قاشق چایخوری روغن مایع توش استفاده شده .
این کیک می تونه برای دوستانی که فر و مایکروویو پیشرفته هم ندارند خوب باشه .
 من چند نوع مختلف از این کیک های فنجونی مایکروویوی رو امتحان کردم که کم کم براتون می ذارم .
این مقادبر برای یک نفر در نظر گرفته شده  .


مواد لازم  برای 1  فنجان بزرگ :

آرد ¼ پیمانه
دارچین ¼ قاشق چایخوری
زنجبیل 1/8 قاشق چایخوری
میخک 1/8 قاشق چایخوری
جوز هندی 1 پینچ
وانیل در صورت تمایل 1 پینچ
بیکینگ پور ½ قاشق چایخوری
نمک 1 پینچ
شکر 3 قاشق غذا خوری ( اگه کم شیرین دوست دارید 2 قاشق کافیه )
سس سیب 1و ½ قاشق غذا خوری
شیر 2 قاشق غذا خوری
روغن میع 1 قاشق چایخوری
آب 1 قاشق چایخوری

*** منظور از سس سیب پوره ی سیب پخته شده هستش ، که در بعضی کشور ها به صورت کارخونه ای آماده موجود هستش . دوستان در امارات می تونند از کارفور بگیرند ، البته من برای این کیک خودم پوره رو در مایکروویو  درست کردم .


روش تهیه :

من برای  تهیه ی پوره ی سیب برای این کیک 1 عدد سیب  متوسط رو پوست گرفتم به صورت معکبی خرد کردم و در یک ظرف مایکروویو ریختم

رویال گالا ، این نوع سیب شیرینه و برای سس سیب خیلی مناسبه 
و 5 قاشق هم آب سیب ( می تونید از آب معمولی هم استفاده کنید ولی با آب سیب خوش مزه تر و خوش عطرتره ، بهتره آب سیبتون بدون شکر اضافه  باشه ) روش ریختم و درش رو بستم و 5 دقیقه تو ماکروویو گذاشتم و بعد با چنگال به صورت پوره در آوردم . زمان پخت سیب بستگی به نوع سیبتون داره .

***مقدار اضافه ی سس رو می تونید کمی دارچین و شکر بزنید و در کنار کیک سرو کنید ولی من همون طوری خالی خالی خوردم ، خیلی هم مزه داد !

مواد خشک رو با هم مخلوط کنید و وسطش رو گود کنید و مواد تر رو اضافه کنید . من تو دو تا ظرف جدا مخلوط کردم و بعد با هم مخلوطشون کردم که طرف بیشتری این طوری کثیف می شه .


خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی بدست بیاد .


خمیر رو در یک فنجون یا ماگ مناسب ( ارتفاع خمیر باید تا نصف یا فقط کمی بیشتر از نصف فنجون باشه ) بریزید . فنجونی که من استفاده کردم به اندازه یه پیمانه ی سرخالی گنجایش داره .  می تونید قبل از گذاشتن فنجون تو مایکروویو زیرش یه تکه دستمال آشپزخونه بذارید که اگه سر رفت روی اون بریزه ولی خب اگه فقط تا نصف فنجون پر کنید این اتفاق نمی افته .


فنجون رو برای 1 دقیقه و 40 ثانیه در مایکروویو با قدرت 100 درصد قرار بدید . بعد از در آوردن با خلال دندون چک کنید اگه چیزی بهش چسبید 10 ثانیه دیگه بذارید  . نباید به مدت طولانی بذارینش چون خشک می شه .
*** دستور اصلی این کیک رو با سس کارامل نمکی سرو کرده بود که در بعضی کشورها آمادش موجوده ، البته من تو امارات ندیدم . ولی دستور سس کارامل نمکی خونگی رو هم براتون می ذارم که اگه دوست داشتید درست کنید که من نکردم و مقدار شکر کیک رو نصف کردم (1.5 قاشق غذا خوری ) و روش مقداری شربت کارامل آماده ریختم .


نوش جان / ارغوان

*** من سس سیب و کارامل رو با این روش هایی که در زیر ذکر می کنم  هنوز درست نکردم و این دستورها رو می ذارم که اگه یه وقت خواستم درست کنم داشته باشم و دوستانی هم  که می خواند استفاده کنند .

سس سیب 

سس سیب خیلی خوشمزست و در انواع دسر ها و کیک ها و حتی غذاهای گوشتی و ساندویچ ها استفاده می شه . در کیک ها و دسرها  پوره ی میوه جایگزین روغن و کره می شه و کیک و دسر کم چرب تری خواهیم داشت .

مواد لازم برای 3 پیمانه سس سیب :

سیب متوسط 6 عدد ( تقریبا 1 کیلو و 100 گرم )
¾ پیمانه آب سیب بدون شکر اضافه یا آب
2  قاشق غذا خوری شکر سفید یا قهوه ای
½ قاشق چایخوری دارچین در صورت تمایل
1 قاشق غذا خوری آب لیموترش

روش تهیه :

سیب ها رو پوست بگیرید و هستش رو جدا کنید و به قطعات 1 سانتی خرد کنید . آب سیب رو در قابله ی متوسط بریزید و بزارید جوش بیاد و بعد سیب ها رو بهش اضافه کنید و زیرش رو کم کنید و درش رو بزارید تا سیب ها بپزه حدودا 20 تا 30 دقیقه بسته به نوع سیب طول می کشه .2  قاشق شکر ،دارچین و آب لیموترش رو اضافه کنید و هم بزنید و از  روی حرارت بردارید و با قاشق چوبی لهش کنید . اگه دوست دارید خیلی نرم و یکدست باشه می تونید از گوشت کوب برقی استفاده کنید و یا در دستگاه غذا ساز بریزید و برای یک هفته در یخچال نگه دارید .
*** هر 1 عدد سیب متوسط تقریبا ½ پیمانه سس سیب می ده .


سس کارامل نمکی

مواد لازم برای تولید 1و ½ پیمانه :

2 پیمانه شکر
170 گرم کره که به مکعب های 2.5  سانتی خرد شده
1 پیمانه خامه ی مایع پرچرب 35 % Heavy cream
نمک دانه درشت Koshar salt  3 قاشق چایخوری ( اگه از نمک معمولی نمکدون استفاده می کنید از ½ قاشق چایخوری شروع کنید )

دستور تهیه :

داخل یه طرف نچسب شکر رو بریزید و روی حرارت متوسز قرا بدید و هم بزید ،  در اتدا دونه های شکر شروع به هم چسبیدن می کنند که طبیعیه و بعد شکر شروع به آب شدن می کنه و شما با همزن دستی به هم زدن ادامه می دید تا گلوله داخلش نمونه . وقتی شکر کاملا آب شد همون طور که هم می زنید با دماسنج مخصوص دماش رو اندازه بگیرید و وقتی 180 درجه سانتی گراد 350 درجه ی فارنهایت شد ،کره رو اضافه کنید و مواظب باشید چون ممکنه به اطرف بپره و دستتون رو بسوزونه .به هم زدن ادامه بدید تا کره آب بشه بعد خامه رو با احتیاط اضافه کنید و هم بزنید و بزارید برای 3 دقیق بجوشه .و از روی حرارت بردارید و نمک رو اضافه کنید و هم بزنید و  بذارید کاملا خنک بشه بعد در شیشه بریزید . می تونید در یخچال بذارید و قبل از استفاده کمی گرمش کنید که روان بشه و بتونید روی دسر مورد نظر بریزید .





۸ نظر:

  1. خیلی جالب شده , چه پفی هم کرده
    واسم خیلی جالبه که میبینم تو مکرووله اینجور میشه کیک درست کرد ^_^

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون ،جاتون خالی <3
      منم فکر نمی کردم اینقدر خوب باشه ،ولی از همه مهم ترش همون سریع و آسون بودنشه برای وقتایی که حوصله نداری

      حذف
  2. خیلی جالب بود ممنون از اینکه در مورد سس سیب هم نوشتی چون اینجا اماده ش نیست
    توضیحاتش بیشتر از خود کیک وقت گرفت مرسی که وقت و انرژی صرف کردی برای تایپ دستور

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون ، خواهش می کنم <3
      بهت گفتم وقتی مبی خوام پست بزارم جونم در میاد ،برای همینه دیگه . این مثلا دستوریه که در سه سوت آماده می شه

      حذف
  3. دستت درد نکنه ارغوان عزیزم خیلی خیلی زیبا شده و مطمنا خوشمزه ، نوش جونت باشه :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون پگاه جون <3 جاتون خالی عزیزم

      حذف
  4. دستت درد نکنه عزیزم ، خیلی به نظر خوشمزه میاد ، به قول تو دستورش رو نوشتن از درست کردنش وقت بیشتری ازت گرفت ، خسته نباشی عزیزم و نوش جونتون باشه بایدم خیلی خوشمزه باشه :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم ، من وسواس دارم و الکی زیادی توضح می دم . دوست دارم همه چیز کامل باشه .

      حذف