۱۳۹۴ مرداد ۸, پنجشنبه

لاچا پراتا (نان چند لایه ی هندی)




 دوستان عزیزم ،این نون خوشمزه ی هندی ،Lacha paratha  (پراتای چند لایه ) نامیده می شه که یکی از محبوب ترین نون های هندی برای منه .

  این نون در ابتدا در پنجاب درست می شده ولی امروزه در سراسر هند محبوبیت زیادی داره .این نون  تخت چند لایه بسیار ترد و کریسپی هستش و باید داغ و تازه سرو بشه. این نون خمیر مایه نداره و در ماهیتابه درست می شه و احتیاج هم به ورز دادن  هم نداره و برای صبحانه یا عصرانه یا در کنار هر غذایی مناسبه .
من با استفاده از چند رسپی مختلف به این دستور رسیدم .اکثرا با آرد کامل ، بعضی ها بدون شیر ، بعضی ها بدون تخم مرغ و  شکر هم درست می کنند .

مواد لازم :
آرد  2 پیمانه (من از آرد معمولی استفاده کردم ولی شما میتونید از نصف آرد کامل گندم و یا همش رواز آرد کامل گندم استفاده کنید )
شکر 2 قاشق چایخوری
نمک  ½ قاشق چایخوری
تخم مرغ  1 عدد
روغن مایع  2 قاشق غذا خوری (می تونید از کره ی آب شده و یا روغن کره ی حیوانی آب شده  یا مخلوطی از هر کدوم از اینا با روغن مایع هم استفاده کنید،من از روغن کره ی حیوانی استفاده کردم)
شیر  به مقدار لازم برای درست کردن خمیر که برای من ½ پیمانه لازم بود این مقدار بستگی به جنس آردتون داره
مقدار ی آرد برای کمک به باز کردن خمیر
مقداری روغن مایع ،کره یا روغن کره ی حیوانی برای سرخ کردن نان

روش تهیه :

آرد رو در کاسه ای بریزید و نمک و شکر رو با آن مخلوط کنید ،سپس تخم مرغ رو درون آن بشکنید و با دست مخلوط کنید ،سپس روغن رو اضافه کنید و بعد کمکم شیر را اضافه کنید تا خمیر لطیف و خیلی کم چسبناک بدست بیاد. 


کمی خمیر رو ورز بدید  و بعد روی ظرف رو با یه حوله ی مرطوب بپوشونید و برای نیم تا یک ساعت در دمای اتاق بذارید تا استراحت کنه(تجربه به من  ثابت کرده که اگه یکساعت صبر کنید خمیر بهتری بدست میاد و راحت تر باز می شه) . بعد از استراحت گلوله هایی به اندازه ی نارنگی از خمیر جدا کنید


و یه بشقاب آرد کنار دستتون بذارید .گلوله ها رو با دست کمی پهن کنید و دو طرفش رو در آرد بزنید


 و با وردنه خمیر رو تا جایی که میتونید گرد بار کنید تقریبا دایره ای به قطر 25 سانت ،


سپس پشت خمیر باز شده را در آرد بزنید و روی آن را با قلمو از روغن یا کره ی آب شده بزنید و روی کره زده شده رو هم در آرد بزنید .سپس خمیر رو به صورت بادبزن های کاغذی تا بزنید ،یعنی یک تا بزنید و یکی برعکس و بعد از هر تا کمی روی خمیر رو فشار بدید .


سپس خمیر را کمی از دو طرف بکشید که بلند تر بشه و دو سر خمیر رو بگیرید و آرام به میز یا سطح کارتون ضربه بزنید تا خمیز باز هم بلند تر بشه ،اگه دو سر نازک شد ،خمیر رو از وسط تر بگیرید و باز ضربه بزنید 


سپس خمیر رو به صورت حلزون رول کنیدو انتهای خمیر رو در وسط  حلزون فرو کنید و کمی خمیر را فشار بدید


 و بذارید حداقل برای 30 دقیقه استرا حت کنه و روی ظرف رو با حوله ی مرطوب بپوشونید.بعد پشت و روی حلزون رو در آرد بزنبد و با وردنه به قطر 18 سانت بازش کنید .



ماهیتابه رو روی اجاق با حرارت متوسط  بذارید تا گرم بشه ، سپس خمیر رو توش بندازید وقتی شروع به حباب زدن کرد وقتشه که نون رو از اون رو کنید ،


و روی آن یه قاشق غذا خوری روغن بریزید و با پشت قاشق یا کفگیرتون روغن رو روی سطح نون پخش کنید ،این نون یه نون کاملا تخته وقتی پف کرد با کفگیر پفش رو بخوابونبد و نون رو از اون رو کنید و یه قاشق هم روغن این طرفش بریزید و چند بار دیگه از این رو اون روش کنید تا لکه های قهوه ای در تمام سطح نون ظاهر بشه .حالا نون شما حاضره و برای این که لایه هاش کاملا مشخص بشه می تونید نون رو از دو طرف در بین دستاتون فشار بدید تا لایه هاش از هم جدا بشه و مشخص باشه و برای صبحانه یا عصرانه یا به همراه هر غذایی نوش جان کنید .


از این مقدار مواد 6 عدد نون بدست میاد ،اگه یه وقت خواستید این نون رو نگه دارید که البته توصیه نمی کنم در ظرف در بسته یا کیسه بذارید که خشک نشه. ولی می تونید نون آماده ی سرخ شدن رو فریز کنید و بعد هر وقت خواستید ، از فریز در بیارید و سرخ کنید .

نوش جان / ارغوان





 این ویدئو رو هم براتون گذاشتم تا نحوه ی درست کردنش رو بهتر متوجه بشید .

۴ نظر:

  1. جالب بود درست کردنش خیلی بامزه اس بادبزنی خمیرشم خیلی انعطاف پذیره تو ویدیو که دیدم قشنگ کش میومد
    نوش جون عزیزم ...من بلد نیستم ویدیو اپ کنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون <3 جاتون خالی عزیزم . آره مدل جالبیه ، البته کمی هم برای بار اول وقت گیره چون دستت مثل اون خانم هندی سریع و با تجربه نیست . ولی نون خوبیه .
      ویدئو هم کاری نداره ، همون بغل علامتی که برای آپلود عکس هستش ، درج ویدئو هستش . بعد می تونی ار یوتوب یا کامپوتر خودت ویدئو بذاری که من از یوتوب گذاشتم .

      حذف
  2. به به مثل همیشه عالیه ارغوان جونم :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون پگاه جون <3 لطف دارید . جاتون خالی :-*

      حذف