۱۳۹۴ تیر ۱۸, پنجشنبه

کلوچه ی خرمایی


دوستان عزیزم این کلوچه خیلی خوشمزه و معطره

 برای صبحانه و عصرانه ، سحر و افطار و حتی با کره و پنیر هم  خیلی مزه می ده . من که خیلی باهاش خوشحالم ! من کلا به زور برای سحری چیزی از گلوم پایین می ره ، ولی این کلوچه ها باعث شدند که من بتونم چیزی برای سحر بخورم ! و شوهرم هم کلی ازش تعریف کرد ! 
این کلوچه یه جورایی با کلوچه های خرمایی دیگه متفاوته چون خرما مخلوط خمیر می شه و لاش قرار نمی گیره .و خوشبختانه  خمیرش مثل نون هم احتیاج به ورز دادن نداره ، با این حال بافت نرم و خوبی داره .


مواد لازم :

خرمای خشک 350 گرم
آب 500 جوش  میلی لیتر( 2 پیمانه ) برای خیساندن خرما
آرد کامل گندم ( آرد سنگک) 500 گرم ( 3 و ½ پیمانه سرپر)
شکر 2 قاشق غذاخوری
شیر خشک 4 قاشق غذا خوری
نمک ¼ قاشق چایخوری
پودر هل  ½ قاشق غذا خوری
کره 25 گرم ( 1 قاشق غذاخوری سرپر)
خمیر مایه فوری 1 قاشق غذا خوری
تخم مرغ 1 عدد + مقداری زعفران دم کرده برای رومال
کنجد مقداری برای تزئین

روش تهیه :
خرما رو در آب جوش برای حداقل 2 ساعت بخیسونید ، من شب تا صبح گذاشتم باشه .


بعد تا جایی که امکان داره پوست خرما ها رو ازش جدا کنید و خرما رو له کنید و به همراه آبش در دستگاه غذا ساز بریزید تا کاملا خمیر یکدستی بدست بیاد .


اگه می خواید همه ی پوست ها و ذرات خرما ازش جدا بشه خمیر رو از صافی رد کنید که البته من این کار رو نکردم ، چون صافی که داشتم کوچک بود و خیلی وقت می گرفت . از نظر من مشکلی نیست که تکه ای از خرما یا پوستش داخل خمیر باشه .
کره رو آب کنبد و با شکر به مخلوط خرما اضافه کنید . آرد ، شیر خشک ، خمیرمایه ، نمک و پودر هل رو هم با هم مخلوط کنید و مخلوط آرد رو کم کم به مخلوط خرما اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر بدست بیاد و خمیر رو در حدود 5 دقیقه  چنگ بزنید  تا خمیر یکدست بشه


خمیر چسبناک هستش که همین طوری باید باشه . ظرفی رو چرب کنید و خمیر رو داخلش قرار بدید و روش رو با سلفون بپوشونید و در جای گرم برای 3 ساعت بذارید تا تخمیر بشه . این خمیر بعلت وجود خرما دیر افزایش حجم پیدا می کنه .


بعد از استراحت خمیر دیگه چسبناک نیست .
از خمیر تکه هایی به اندازه ی نارنگی جدا کنید و تو دستتون گرد کنید و بعد پهنش کنید


 و در سینی فر که کاغذ روغنی انداختید بچینید و با قلمو  روش از مخلوط تخم مرغ و زعفران بزنید و کنجد بپاشید


و درطبقه وسط فر 180 درجه ی سانتی گراد از قبل گرم شده به مدت 10 دقیقه یا تا وقتی که زیرش طلایی بشه بپزید و اگه روش برشته نشده شعله ی پایین رو خاموش کنید و شعله ی بالا رو روشن کنید تا روش هم طلایی بشه . بعد روی تور سیمی قرار بدید تا  کمی از حرارت بیفته و سرو کنید .

*** برای من از این مقدار 18 عدد کلوچه بدست اومد که در دو سری تو فر گذاشتم . سری دوم رو گذاشتم که روش بیشتر برشته بشه .
*** وقتی گلوله های خمیر رو پهن می کنید ، خیلی نازکش نکنید .


نوش جان / ارغوان



۱۴ نظر:

  1. به به معرکه است ارغوان عزیزم خیلی خیلی عالیه نوش جونتون حتما سر فرصت این خوشمزه ها رو درست می کنم :**

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون پگاه جون ، لطف داری عزیزم <3
      امیدوارم درست کنی و لذت ببری، از همین الان نوش جونتون

      حذف
  2. خیلی عالی شده گلم منم عاشق کلوچه هستم
    فقط یه سوال من اینجا خرمای خشک گیرم نمیاد از این رطب ها که بسته بندی شده اس دارم میشه اونو استفاده کرد و دیگه توش اب نریخت؟ اونا پوستش به راحتی جدا میشه و گوشتش هم تا حدی مرطوب هستش ...یه سوال دیگه اینکه ارد کامل گندم تو ایران باید از نونوایی سنگکی بگیرم؟ یا میفروشن تو لوازم قنادی ها؟ نمیشه ارد گندم معمولی ریخت؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون <3 جاتون خالی عزیزم
      کار که نشد نداره ، ولی چون آبی که برای خیس کردن خرما به کار می ره تنها مایع موجود در دستور هستش ، نمیشه آب رو حذف کرد و رطوبتی که اون خرما ها دارند برای ایجاد خمیر با این مقدار آرد کافی نخواهد بود . من چون خودم امتحان نکردم نمی تونم مقدارش رو بگم و این مقدار رو باید بدست آورد . همه مواد رو باید مخلوط کرد و کم کم آب اضافه کرد و هم زد و چنگ زد تا یه خمیر چسبناک بدست بیاد یا این که از همون اول مقداری آب جوش بهش اضافه کرد و پوستش رو گرفت و بعد اونقدر آب اضافه کرد تا خمیری به غلظت و روانی مثل اینی که مال من بود بشه . اینجا از اون مدل خرما های ایران که روش نوشته بود رطب مضافتی بم نیست که من عاشقشون هستم و گیرم نمیاد . همین رطب ها رو هم اگه روش آب جوش بریزی بدون این که دستت نوچ بشه می تونی پوستش رو به راحتی بگیری.
      آرد سنگک رو تو تهران هم از لوازم قنادی فروشی می شه گرفت و هم نونوایی که معمولا برای حلوا زیاد می گرفتیم . خب آرد سنگک برای این که با سبوس آرد شده ، ارد مفید تری هستش و رنگ تیره تری داره . باز هم کار نشد نداره ولی وقتی چیزی رو تو دستور تغییر می دیم باید آماده برای اصلاحات احتمالی باشیم ، به جز رنگ کلوچه که تغییر خواهد کرد . میزان جذب رطوبت آرد کامل با آرد معمولی احتمالا متفاوت خواهد بود ، آرد معمولی آب کمتری لازم خواهد داشت پس یا نباید همه ی آب رو بریزیم یا آسون تر از اون اگه لازم بود آرد بیشتری اضافه کنیم .

      حذف
    2. وقتی گفتم خمیری به غلظت و روانی مال من بدست بیاد منظورم مخلوط خرما و آب بود که البته نسبتا هم روان هستش و خیلی غلیظ نیست

      حذف
    3. شایدم آرد سنگک رو فقط از نونوایی می گرفتیم ، راستش رو بخوای شک کردم ولی نمی دونم چرا به نظرم میاد که از لوازم قنادی فروشی دیدنیها تو تجریش قبلا گرفته بودیم .

      حذف
  3. ارغوان جون عالیییییی مثل همیشه عزیزم . دست طلا خانوم هنرمند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عارفه جون ، شما همیشه به من لطف دارید <3

      حذف
  4. به به عالی دستتون درد نکنه و نوش جونتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون <3 جاتون خالی عزیزم

      حذف
  5. ممنونم از جواب کاملت عزیزم خیلی دوست دارم اینو امتحانش کنم میپرسم از لوازم قنادی اگه نبود از سنگکی ها میخرم ...ابش رو هم کم کم میریزیم ببینیم چی میشه

    پاسخحذف
  6. سلام ارغوان عزیز! دستتون درد نکنه عالی شده یه سوال دارم میشه شیر خشک رو حذف کرد یا اینکه جایگزینی داره؟ممنون میشم جوابمو بدین مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیزم که اسمتون رو نمی دونم ، خواهش می کنم
      می تونید به جای شیر خشک از کافی میت استفاده کنید یا اگه بخواید می تونید شیر خشک رو با شیر معمولی جایگزین کنید که برای این کار به جای 1 پیمانه ( 250 میلی لیتر ) از آب 1 پیمانه شیر استفاده کنید . یعنی 1 پیمانه شیر و 1 پیمانه آب و طبیعی هستش که شیر رو باید گرم کنید و بعد از این که رو خرما ریختید و به دمای محیط رسید در یخچال نگهش دارید و قبل از مخلوط کردن با مخلوط آرد که حاوی خمیر مایع هستش به دمای محیط برسونیدش ، ولی اگه راستش رو بخواید این کار رو زیاد توصیه نمی کنم، چون وجود شیر خشک به جای شیر تازه دراین دستور به این علت هستش که این خمیر باید زمان زیادی در جای گرم تخمیر بشه و وجود شیر تازه ممکنه موجب ترشی بشه . فکر نمی کنم اگه شیر خشک رو از دستور حذف کنید اتفاق خاصی بیفته !

      حذف