۱۳۹۴ آذر ۲۸, شنبه

کیک کرم کارامل


دوستان این یکی از خوشمزه ترین دسرهایی هستش که تا به حال خوردم ،ظاهرش قشنگه و درست کردنش راحته چون کیک و کرم کارامل هم زمان با هم در فر پخته می شه ، به شدت بهتون توصیه می کنم که امتحانش کنید ،یعنی اگه درست نکنید از دستتون رفته ! حالا از من گفتن بود.

من دستور این کیک رو از استاد عزیزم خانم مهوش قادری یاد گرفتم که جا داره ازشون تشکر کنم برای دستور این دسر عالی. من  تجربه ی خودم و نکاتی رو برای دوستان بهش اضافه کردم ،امیدوارم که درست کنید و لذت ببرید .

مواد لازم براى كارامل :


 شکر ½ پیمانه  

مقدار مواد براى كرم :


تخم مرغ 3عدد
شكر  ¾ پيمانه
شيرخشک 1 پيمانه
شير تازه 2  پيمانه
وانيل خالص 1/4 قاشق چای خوری

مواد كيك :

تخم مرغ 2 عدد
يكينگ پودر 1/5 قاشق چای خورى
جوش شيرين 1/4 قاشق چای خورى
 وانيل خالص  1/4 قاشق چای خورى
روغن مايع  ½ پيمانه
  شیر 1  پیمانه
شكر 3/4 پيمانه
آرد 1 و ¼ پيمانه
 نمك ¼  ق چ خورى
 پودر كاكائو 2 ق غ خورى ( اگه کیک کاکائویی دوست ندارید ،می تونید کاکائو نریزید ولی چون رنگ کیک همرنگ کرم می شه ،ظاهرش به این اندازه زیبا نخواهد بود ! )

*** من از قالب بانت کیک 26 سانتی استفاده کردم اگه از قالب گرد سوراخداری که زیرش طرحدار نباشه استفاده کنید ظاهرش زیبا تر می شه .

طرز تهيه:

اول شكر را كارامل مى كنيم  به این صورت که شکر رو در قابلمه یا ماهیتابه ای رو حرارت می گذاریم و اون رو هم نمی زنیم ،فقط ظرف رو حرکت می دیم تا همه ی شکر به طور یکنواخت کاراملی بشه و بعد اونو تا داغه  به قالب چرب شده ای  که می خوایم کیک توش پخته بشه منتقل می کنیم  و میزاریم تا خنک بشه و خودش رو ببنده .بعد مواد كرم را در ميكسر ميريزيم ودر حد مخلوط شدن ميكس مى كنيم و روى كارامل مى ريزيم .
وبراى تهيه كيك ابتدا آرد و بیکینگ پودرو جوش شیرین و نمک و پودر کاکائو رو مخلوط می کنیم و الک می کنیم  و در ظرف دیگری شکر و تخم مرغ و وانیل رو با هم  زن  3-5 دقیقه می زنیم و بعد روغن مایع رو اضافه و مخلوط می کنیم و بعد شیر رو اضافه و مخلوط می کنیم ،سپس هم زن رو کنار گذاشته و با لیستک و یا قاشق کم کم مخلوط آرد رو به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و کامل مخلوط می کنیم و سپس خمیر کیک رو به آرامی  و با قاشق روی کرم می ریزیم ، سعی کنید در همه جای قالب یکنواخت بریزید اگه مقداری از خمیر کیک داخل کرم فرو رفت اشکالی نداره،نگران نشید ، کیک پف می کنه و خودش رو بالا می کشه.

 فر رو باید از 5 تا 10 دقیقه قبل روی 180 در جه ی سانتی گراد روشن کنید تا گرم بشه.
برای پخت این کیک باید از روش بن ماری استفاده کرد ،به این صورت که قالب کیک رو باید در قالب بزرگتری گذاشت و آب جوش رو در ظرف بزرگ ریخت به اندازه ای که تا نصف قالب رو بگیره،برای راحتی کارتون دو تا قالب رو به فر منتقل کنید و بعد آب رو با پارچ بریزید .در طبقه ی وسط به مدت 45 تا 60 دقیقه یا تا وقتی که خلال دندون ازش تمیز بیرون بیاد بزارید ،برای من 60 دقیقه طول کشید .
کیک رو از فر در بیارید و روی توری سیمی قرار بدید تا خنک بشه و به دمای محیط برسه ،تقریبا دو ساعت طول می کشه و بعد در یخچال بذارید روی کیک رو می تونید با یه بشقاب یا فویل بپوشونید که بوی یخچال رو نگیره و برای 6 ساعت در یخچال بذارید تا خوب خنک بشه و مزه ها به خورد هم بره  و بعد از اون کیک رو به  آرومی با استفاده از لیستک از جداره ی قالب جدا کنید و قالب رو در آب داغ قرار بدید تا کارامل آب بشه و راحت جدا بشه و بعد کیک  رو برگردونید،برای من راحت برگشت و از قالب جدا شد ولی اگه یک وقت برای شما جدا نشد ،می تونید از سشوار استفاده کنید و ته قالب بگیرید تا جدا بشه !
نوش جان / ارغوان
 


۳ نظر:

  1. نوش جونت ارغوان جون , با یک چایی حسابی میچسبه ^_^

    پاسخحذف
  2. سلام.خسته نباشید.دستورای شما برای منی که عاشق شیرینی پزی ام یه ایده خوب به حساب میاد.ممنونم ازتون.موفق باشید

    پاسخحذف
  3. با سلام چندماه پیش با وبلاگ شما اشناشدم.دستورات شما فوق العاده بودند.انقدر مطالب شما رودوست داشتم که در مدت کوتاهی بیشتر پستها رو خوندم و بعضی رو درست کردم مثل بیسکاتی ومرتب سر زدم اما دیگه هیچ پست جدیدی نیافتم خیلی نگرانتون شدم ولی بعد احتمال دادم حتما پستهای جدیدتون رو در جای دیگه مثل فیس بوک واینجور جاها میگذارید.در هر صورت اگه خبری از خودتون بدید خوشحال میشم اما من فقط به وبلاگ یا کانال تلگرام دسترسی دارم.صمیمانه از زحمات شما ممنونم.

    پاسخحذف