۱۳۹۳ دی ۲۵, پنجشنبه

کیک پرتقال مراکشی


دوستان عزیزم ، اگه عطر و طعم پرتقال در کیک  رو دوست دارید، بهتون توصیه می کنم حتما  این کیک بسیار خوشمزه رو امتحانش کنید ،یعنی اگه درستش نکنید از دستتون رفته ،از من گفتن بود ! 


مواد لازم  برای کیک:

 آرد سمولینا  1 پیمانه
پودر بادام  1 پیمانه سر پر
بیکینگ پودر 1 و ½ قاشق چایخوری استاندارد  
رنده ی پوست 1 عدد پرتقال + آب نصف پرتقال ( پرتقال متوسط)
شکر ½ پیمانه سر پر
کره 115 گرم
تخم مرغ  2 عدد
وانیل 1/8 قاشق چایخوری در صورت تمایل

مواد لازم برای شربت :

1و ¼ پیمانه آب پرتقال
2/3 پیمانه شکر
8 عدد دانه ی هل درسته

*** لازم به یاد آوری که مقادیر لازم با پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی اندازه گیری شده .


روش  تهیه :

بهتره اول شربت رو درست کنید که تا وقتی کیک حاضر می شه خنک بشه.شکر و آب پرتقال و دانه های هل(دانه ی هل رو کمی فشار بدید تا شکاف برداره تا آب پرتقال داخلش نفوذ کنه) رو در قابلمه ای بریزید و هم بزنید تا شکر در آب پرتقال حل بشه و روی حرارت بذارید تا بجوشه و قوام بیاد ، 15 تا 20 دقیقه تقریبا لازم هست تا شربت غلیط بشه و قوام بیاد. شربت رو کنار بذارید تا خنک بشه.
در کاسه ای  آرد سمولینا ،پودر بادام و بیکینگ پودر رو مخلوط کنید و کنار بزارید .
 در کاسه ی دیگری پوست پرتقال رو رنده ی ریز کنید و مقداری رنده ی درشت و بلند برای تزئین نگه دارید .شکر و کره رو هم اضافه کنید و با همزن برقی بزنید تا سبک بشه و بعد تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید و هم بزنی ، بعد وانیل  رو اضافه کنید و هم بزنید .این کیک به خاطر پرتقال و هل معطر هست و احتیاجی به وانیل نداره ، ولی من دوست دارم کیک کمی هم عطر وانیل داشته باشه ،میل خودتونه . بعد مخلوط سمولینا  و آب نصف پرتقال رو کم کم اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا مخلوط بشند. خمیر کیک کمی حالت بریده پیدا می کنه که طبیعی هستش ، نترسید !
قالب 20 سانتی رو چرب کنید و تهش رو کاغذ روغنی بذارید  و خمیر کیک رو داخلش بریزید و صافش کنید و در طبقه ی وسط  فر 180 درجه  سانتی گراد به مدت 30-40 دقیقه یا تا وقتی که خلال دندون ازش تمیز بیرون بیاد قرار بدید . در این فاصله شربت رو از صافی رد کنید و در کاسه ای بریزید .


کیک رو از فر در بیارید و  با قالب 10 دقیقه روی تور سیمی قرار بدید و بعد کیک رو از قالب جدا کنید وبرش گردونید و کاغد روغنی رو از روش بکنید و با خلال دندون سوراخ هایی در کیک ایجاد کنید و 2/3 شربت رو روی کیک بریزید و بقیه رو برای تزئین نگه دارید .بذارید کیک 30 دقیقه بمونه تا شربت خوب به خوردش بره ،بعد کمی دیگه روی سطح  کیک شربت بمالید و با پودر نارگیل تزئینش کنید و با ماست ساده  یا خامه ای سفت سرو کنید و روی ماست از شربت باقی مانده و پوست پرتقال بریزید .



*** آرد سمولینا از یک نوع گندم به نام دوروم بدست می آید. این گندم نسبت به سایر ارقام گندم دارای املاح و مواد معدنی بیشتری است، پروتئین زیادتری دارد و رنگ آن کرم است که این رنگ به علت وجود بتاکاروتن ( که پیش ساز ویتامین A می باشد) و یک نوع آنتی اکسیدان ( که خاصیت ضدسرطانی دارد) در سمولینا است. این آرد ویتامین B و هیدراتهای کربن غنی تری هم دارد. همچنین ذرات آرد سمولینا از ذرات آرد نول درشت تر است که مزیت درشت بودن ذرات آرد سمولینا این است که نشاسته در مغز ذرات آرد باقی می ماند، لذا لعاب کمتر و چسبندگی به مراتب کمتری به محصولات حاوی سمولینا از جمله ماکارونی می دهد . آرد سمولینا رو می شه از لوازم قنادی فروشی ها و سوپر مارکت های بزرگ تهیه کرد . در ایران به اسم سمولینا هستش و در انگلیسی هم همین semolina flour نامیده می شه هر چند که سمولینا یک لغت ایتالیایی هستش. و بله این همون ایرمک ترکی و یا سمید عربی هستش و در آلمان به اسم   Grieß (Hartweizengrieß) نامیده می شه .

*** دوستان آب پرتقال وقتی می مونه و می جوشه یک رگه ی تلخی پیدا می کنه ،که از نظر من طعم دلپذیری هستش(مثل طعم مربای پوست پرتقال یا پوست پرتقال شکری شده ) با این حال وقتی شربت روی کیک ریخته می شه اون رگه ی تلخی اصلا مشخص نمی شه .

*** پودر نارگیل خیلی ترکیب خوشمزه ای با این کیک می شه ولی اگه دوست داشتید می تونید با پودر قند هم تزئین کنید  یا اصلا تزئین نکنید .

*** این شربت خیلی خوشمزس ،مزه ی پرتقال با عطر و طعم ملایم هل خیلی فوق العاده می شه ،به نظرم می شه برای دسر های دیگه ای هم ازش استفاده کرد و با  همون ماست هم خیلی عالیه.

 *** من کیکم رو تو قالب 22 سانتی پختم برای همین ارتفاعش کمتر شده و زمان کمتری برای پختش برد ،کیک در عرض 30 دقیقه حاضر بود .

نوش جان / ارغوان





۱۴ نظر:

  1. ارغوان جون بینظیر عزیزم . دستت طلا عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عارفه جون ، لطف داری عزیزم <3

      حذف
  2. به به عالیه ارغوان جوون دستت طلا

    پاسخحذف
  3. اون توضیحات کیک یه طرف و اون اطلاعات مفیدت یه طرف
    خیلی خوشک اومد از این فقط یه سوال اون اب نصف یک عدد پرتقال حدودا چقدر میشه چون اندازه پرتقالها با هم یکی نیستش
    چون این مقدار داخل کیک ریخته میشه می ترسم زیادتر یا کمتر بشه بافتش خراب شه
    ممنون عزیزم نوش جونت من اون عکس اخری رو خیلی می دوستم البته همش خوشگله

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون <3 لطف داری عزیزم
      مقدار آب پرتقال خیلی حساس نیست ، چون شربت هم روی کیک ریخته می شه ، من این دستور رو از یه کتاب برداشتم که اونم به مقدارش اشاره نکرده بود و حتی به سایز پرتقال ولی من از یه پرتقال متوسط استفاده کردم ولی مقدارش رو اندازه نگرفتم که ببینم چقدره .

      حذف
  4. چقدر این کیکت رو دوست دارم ، منم عاشق پرتقالم ، طعمش با هل چه شود....
    دستت درد نکنه بابت دستور کامل و توضیحات عالیت در مورد آرد سمولینا ، خیلی جامع بود ، ممنون و نوش جونتون عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم <3 جاتون خالی . ترکیب هل با مرکبات عالی می شه .

      حذف
  5. این همون کیکی هست که عاشقش شدم و نتونستم در بیارمش :/
    مشکل از قالبم بود , باید ی قالب دیگه استفاده کنم
    با اینکه تو قالب مونده بود همه رو با قاشق خوردم :))))))
    آخه من عاشق شیرینی با طعم پرتقال و سیب هستم ^_^

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. وای گیلدا جون ، خیلی متاسفم که در نیومد . من تو قالب کمربندی درست کرده بودم . ولی فکر می کنم حتی اگه از قالب معمولی استفاده می کنیم تهش رو کاغذ روغنی بندازیم راحت در میاد .

      حذف
    2. اره ارغوان جون باید همینکار رو کنم , این قالب جدید من با اینکه تازه هست منو ۲ بار به دردسر انداخته
      میخواستم شکلش جالب شه واسه همین تو اون درست کردم :/
      ولی در اولین فرست باز امتحن میکنم عزیزم

      حذف
  6. salam ,,khaste nabashin ,,,,in ard ke goftin che no ardi hast

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم ،خیلی ممنون
      در مورد آرد بعد از روش تهیه در قسمت ستاره دار توضیح دادم ،نمی دونم دیدید یا نه .

      حذف
    2. سلام عزیزم ،خیلی ممنون
      در مورد آرد بعد از روش تهیه در قسمت ستاره دار توضیح دادم ،نمی دونم دیدید یا نه .

      حذف