۱۳۹۴ خرداد ۲۷, چهارشنبه

کنافه با فرنی


دوستان عزیزم ، کنافه یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین دسرها به خصوص در ماه رمضان هستش. 


همون طور که می دونید داخل رشته ها رو می شه با هر چیزی پر کرد . به جز کنافه ی پنیر ، کنافه با مغزیات ، کنافه با خامه و کنافه با فرنی هم بسیار رایجه . دستور کنافه با پنیر خامه ای رو هم قبلا گذاشته بودم که می تونید اینجا ببینید .
من خیلی این مدل با فرنی که بهش کرم می گند ( کنافه بالکریم ) رو دوست دارم . امیدوارم که شما هم درست کنید و در کنار عزیزانتون از خوردنش لذت ببرید . ماه پر برکتی داشته باشید !


مواد لازم  

برای رشته :

رشته ی کنافه 500 گرم
پودر شکر 1 پیمانه
روغن جامد یا کره 200 گرم ( 1 پیمانه )


برای فرنی :

شیر 2 پیمانه
نشاسته ی ذرت ½ پیمانه
آب خنک ½ پیمانه
وانیل خالص ¼ قاشق چایخوری

برای شربت :

2 پیمانه شکر
1 پیمانه آب
1 قاشق غذاخوری آب لیموترش
1 قاشق غذاخوری گلاب
 1قاشق چایخوری آب شکوفه ی پرتقال ( بهار نارنج )

روش تهیه :

اگه مثل من از رشته های کنافه ی فیریزی استفاده می کنید باید از قبل از فریزر در بیارید و بذارید آب بشه و بعد رشته ها رو از هم جدا کنید و بذارید در مجاورت هوا بمونه تا خشک بشه و روغن رو بهترجذب کنه .
بعد سراغ درست کردن شربت برید که تا زمانی که کنافه حاضر می شه خنک شده باشه . شربتی که برای کنافه استفاده می شده شربت غلیظ هستش . آب و شکر رو در قابلمه ای بریزید و به آرامی همش بزنید و روی شعله ی متوسط گاز بذارید تا به جوش بیاد ، بذارید 10 دقیقه بجوشه . در این حین می تونید با یه قلمو آغشته به آب یا آبلیمو  لبه های ظرف رو پاک کنید که شکرک نزنه . مواظب باشید قلمو با شربت تماس پیدا نکنه . بعد آبلیمو ،گلاب و آب شکوفه ی پرتقال رو هم اضافه کنید و بذارید 5 دقیقه دیگه بجوشه و شعله رو خاموش کنید و بذارید شربت خنک بشه .


روغن جامد یا کره رو آب کنید . پودر شکر رو به رشته ها اضافه کره و مخلوط کنید ، اگه از پودر شکری که قبلا بستش رو باز کردید استفاده می کنید ، حتما باید الکش کنید ،چون با گذر زمان رطوبت رو جذب می کنه و گوله گوله می شه . مقداری از روغن یا کره ی آب شده رو در قالب بریزید و قالب رو باهاش چرب کنید ، کف و دیواره ها با استفاده از قلمو .بقیه ی روغن آب شده رو به رشته ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و چنگ بزنید تا به همه رشته ها برسه و به خوردش بره .


 مقداری بیشتر از نصف رشته ها رو برداشته و در قالب بریزید و با دست صاف کنید بعد با استفاده از ته یه لیوان رشته ها رو از وسط به کناره فشار بدید تا خوب به هم بچسبند و از قسمت دیواره بالا بیان . رشته های کنار دیواره رو فشار ندید ، چون می خوایم یه لایه از رشته در دیواره داشته باشیم تا فرنی به دیواره تماس پیدا نکنه و نسوزه .


شیر رو در قابلمه ای  بریزید و روی حرارت بذارید تا بجوشه . نشاسته ذرت رو در آب خنک حل کنید و وانیل رو بهش اضافه کنید . اگه دوست دارید می تونید هل ، گلاب ، آب شکوفه ی پرتقال هم اضافه کنید ولی من با وانیل بیشتر دوست دارم . بعد از این که شیر جوشید نشاسته رو بهش اضافه کنید و هم بزنید و از رو حرارت بردارید . خیلی سریع غلیظ می شه ، لازم نیست رو حرارت بمونه . فرنی رو همون طور داغ روی رشته های کنافه بریزید و یکدست پخشش کنید


و باقی مونده ی رشته های کنافه رو روش بریزید و با دست صاف کنید و فشار بدید .


قالب رو در طبقه ی وسط فر 200 درجه ی از قبل گرم شده به مدت 30 دقیقه قرار بدید . اگه می بینید کناره های کنافه برشته شده و روش نشده ، شعله ی پایین رو خاموش کنید و شعله ی بالا رو روشن کنید تا روش هم طلایی و برشته بشه ولی حواستون باشه خیلی زود می سوزه باید بالاسرش وایسید !


بعد از این که از فر در آوردید  مقداری شربت (در حدود 5 قاشق غذا خوری)  روش بریزید و بعد در جا توی ظرف برش گردونید و روی دیگش رو هم 5 قاشق شربت بریزید و بذارید خنک بشه .


توی این کنافه چون از پودر شکر استفاده شده خودش شیرین هست ، برای همین همه ی شربت استفاده نمی شه . بنا به ذائقه ی خودتون می تونید شیرینیش رو تنطیم کنید ، البته کنافه هم مثل شیرینی های دیگه ی ماه رمضونی شیرینه !
برای برش زدن این کنافه باید صبر کنید کاملا خنک بشه و بهتره که در یخچال بذارید تا خودش رو ببنده و بتونید برش تمیز بزنید .
*** دوستان ساکن تهران می تونند رشته های کنافه رو با اسم کادایف از لوازم قنادی فروشی ها پیدا کنند .



 نوش جان / ارغوان 



۸ نظر:

  1. بسیار عالی ارغوان , دست درد نکنه . فرارسیدن ماه رمضان رو هم تبریک میگم , امیدوارم که ماه پر برکتی شامل حالتون بشه عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون نیلوفر جان <3 امیدوارم شما هم ماه پر برکتی داشته باشید عزیزم <3

      حذف
  2. به به چقدر خوشمزه من پارسال کنافه پنیری رو درست کرده بودم خیلی خوب بود
    اینم عالیه بخصوص که فرنی داره
    عکسهاش عالیه ارغوان خیلی دوستشون داشتم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون ، جاتون خالی <3
      اینم جزو شیرینی های خوش عکسه

      حذف
  3. من اصلا کنافه با پنیر امتحان نکردم, نمیدونم چرا ؟؟
    حس میکنم که شوری پنیر و شیرینی با هم چجوری میشه ؟؟
    ولی از خیلیها از جمله خودت شنیدم که خیلی لذیذ هست , اینه که باید حتما امتحان کنم
    این شیرنی هم خیلی زیبا شده
    به نظر من کنافه واسه شیرینی هم شیکه هم لذیذ ^_^
    ی چیزی شبیه به این خیلی وقت پیشها تهیه کردم , ولی با خامه و کاسترد بود
    نوش جونتون باشه عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون <3
      آره من خیلی اون مزه ی شور و شیرینی رو با هم دوست دارم .
      یه مدل دیگه هم کنافه هستش با خامه و نشاسته ی ذرت که داخلش شل تره ، البته به این هم می شد مقداری خامه اضافه کرد ولی اینقدر که روغن به رشته ها اضافه می شه ، دیگه کافیه

      حذف
  4. به به.جدا از دستور چه عکس زیبایی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون هلیا جان ، چشماتون زیبا می بینه <3

      حذف