۱۳۹۳ آذر ۱۱, سه‌شنبه

کیک ساده با رویه ی مرمری


 دوستان عزیزم ، این کیک کم چرب و کم شیرین و خوشمزه هستش و بافت بسیار خوب و سبکی داره و ظاهرش قشنگه ودرست کردنش راحته و بسیار مناسبه عصرانه و صبحانه هستش . بهتون توصیه می کنم که حتما امتحانش کنید .  

مواد لازم :

آرد 2 ییمانه
بیکینگ پودر 1 قاشق غذا خوری
شکر ¾ پیمانه
تخم مرغ 4 عدد
وانیل 1 قاشق چایخوری ( اگه از وانیل خالص کریستالی استفاده می کنید ¼ قاشق چایخوری )
روغن  مایع ½ پیمانه
شیر ¾ پیمانه
پودر کاکائو  1 قاشق غذا خوری

روش تهیه :

آرد و بیکینگ پودر رو با هم  مخلوط کنید و الک کنید و کنار بزارید . تخم مرغ و شکر و وانیل رو با همزن برقی  بزنید تا حجمش دوبرابر بشه ،تقریبا 5-7 دقیقه و سپس روغن رو اضافه کنید و بزنید تا مخلوط بشه و بعد شیر رو اضافه کنید و بزنید ،سپس هم زن رو کنار گذاشته و آرد رو کم کم و در چندین مرحله به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با لیستک یا قاشق هم بزنید تا مخلوط بشه.
1 قاشق غذا خوری کاکائو رو در ظرف کوچکی بریزید و 3-4 قاشق از خمیز کیک بهش اضافه کنید .خمیر کیک رو در قالب مناسبی (من از قالب مربع 20 *20 استفاده کردم ولی شما از قالب گرد یا  مستطیل  یا هر قالب دیگه ای که اندازش مناسب باشه می تونید استفاده کنید ) که قبلا چرب و ارد پاشی کردید (می تونید  به جاش کاغذ روغنی بزارید ) بریزید ، و با قاشق از مخلوط کاکائویی  روی خمیر کیک بریزید به طوری که خطوط نامنظمی  رو سطح کیک ایجاد کنید .


سپس با استفاده از خلال دندون رو سطح کیک به صورت دایره ی خطوط کاکائویی و خمیر رو مخلوط کنید ولی خیلی فشار ندید و محکم مخلوط نکنید که کاکائو با همه ی کیک مخلوط بشه ،


بعد می تونید رو اشکل ایجاد شده خطوطی عمودی و بعد خطوطی افقی بکشید


و سپس در طبقه وسط فر 180 در جه ی  سانتی گراد از قبل گرم شده برای 45 -55 دقیقه یا تا وقتی که خلال دندون از داخل کیک تمیز بیرون بیاد قرار بدید .
*** زمان پخت با توجه به دمای فر و سایز قالب می تونه متفاوت باشه ، چس باید کیک رو چک کنید ولی قبل از 30 دقیقه به هیچ عنوان در فر رو باز نکنید .
بعد از در آوردن از فر برای 10 دقیقه با قالب روی تور سیمی قرار بدید و بعد از قالب در بیارید و بزارید روی تور سیمی خنک بشه و بعد برش بزنید و سرو کنید .


نوش جان / ارغوان




۱۰ نظر:

  1. خیلی زیباست جدی جدی انگار مرمره :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون <3 چشماتون زیبا می بینه

      حذف
  2. عالی شده ارغوان چه تمیز در اومده و خوشگل برش خورده
    نوش جونت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عزیزم ، لطف داری شادی جون . جات خالی .
      فقط یکم کج برش زدم :-)

      حذف
  3. ارغوان جون خیلی خیلی کیک خوشگلی شده و مطمنم خوشمزه . دستت طلا دوست جون هنرمند .............

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عارفه جون ، لطف دارید عزیزم <3

      حذف
  4. آخرش هم این کیک زیبای تورو من درست نکردم ، نوشتما ، اما نشده که برم سروقتش ، حالا فعلا لذت بصری میبرم ، دست گلت درد نکنه :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جون <3
      باید وقتش برسه ، همین جوری نمی شه ! :-) می دونم همیشه خیلی چیزا تو نوبت هستند

      حذف
  5. سلام ممنون از دستور کیک مرمری.کیک من الان داخل فر هست و 5 دقیقه ی آخر رو سپری میکنه.فقط یک سوال داشتم چرا خیلی پف نکرده؟؟
    ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام شهرزاد جان
      نوش جونتون باشه عزیزم . پف کردن کیک به سایز قالبتون بستگی داره وقتی سایز قالب بزرگه کمتر پف می کنه ، چون خویر کیک زیاد پخش می شه . این نوع کیک برای این که سطحش بیشتر خودش رو نشون بده توی قالب بزرگ تر درست می شه و ضخامت زیادی نداره .

      حذف