۱۳۹۳ آبان ۱۱, یکشنبه

خوراک کدوی شکم پر با سس گوجه فرنگی



دوستان  عزیزم ،این خوراک خیلی خوشمزه و سالمه بهتون پیشنهاد می کنم امتحانش کنید .


مواد لازم برای 4 نفر :

کدو سبز قلمی و کوچک 1 کیلو
250 گرم گوشت چرخ کرده
پیاز بزرگ 1 عدد
نعنای تازه خرد شده یک مشت
دانه ی صنوبر یا گردو یک مشت
سیر 2 حبه
4 عدد گوجه فرنگی بزرگ یا یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی بدون پوست و تخم خرد شده
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری 

روش تهیه : 

ابتدا کدو ها رو خوب بشورید و خشک کنید و ته کدو ها رو بگیرید و داخلش رو خالی کنید (پوست کدو ها رو نباید گرفت )،من داخل کدو ها رو با استفاده از چاقو و ته قاشق چایخوری خارج کردم ولی اگه ابزار میوه آرایی داشته باشید خب کارتون راحت تره.داخل کدو ها رو بیرون نریزید ،میتونید در داخل سس ازش استفاده کنید و یا برانی کدو باهاش درست کنید که من برانی کدو درست کردم. رو و داخل کدو ها رو نمک بپاشید و کنار بگدارید . دوستانی که در امارات زندگی می کنند می تونن کدوی آماده ی شکم خالی شده رو از هایپر مارکت بگیرند .


اگه از خود گوجه فرنگی استفاده می کنید مقداری آب جوش بیارید و گوجه فرنگی ها رو در آب در حال جوش به مدت 8 دقیقه بندازید تا بجوشه و بعد در بیارید و بذارید خنک بشه ،این طوری به سادگی میتونید پوست گوجه فرنگی ها رو جدا کنید .تخم گوجه فرنگی رو جدا کنید و گوجه فرنگی رو مکعبی خرد کنید و کنار گذارید .
دانه ی صنوبر و یا گردو رو تفت بدید و کنار بذارید .
پیاز رو رنده کنید و با گوشت مخلوط کنید .قابلمه رو روی حرارت بذارید و مخلوط گوشت و پیاز رو در آن بریزید و بعد بهش ادویه ی دلخواه اضافه کنید من از دارچین ،فلفل سیاه ،میخک ،هل ،جوز هندی ونمک و به جز اون از کمی فلفل قرمز تند ، پودر سیر ، پاپریکا و زردچوبه هم استفاده کردم .استفاده از ادویه ها بستگی به ذائقه ی خودتون داره هر چی دوست دارید بریزید ولی اگه دوست دارید طعم جدیدی رو امتحان کنید می تونید از این ترکیب استفاده کنید .
وقتی پیاز رو با گوشت مخلوط می کنید ،پیاز آب می ندازه و گوشت کمی با همون آب پیاز می پزه و در ضمن این طوری روغن کمتری استفاده خواهد شد .وقتی آب پیاز تبخیر شد دو قاشق روغن مایع (من از روغن زیتون استفاده کردم ) به گوشت اضافه کنید تا سرخ بشه ،وقتی سرخ شد از روی حرارت بردارید و نعنا و صنوبر را با آن مخلوط کنید و بذارید خنک بشه .
و بعد داخل کدو ها رو با مخلوط گوشت و نعنا و صنوبر پر کنید ،و خوب با انگشت فشار بدید که تا ته کامل داخلش پر پشه و بهم فشرده بشه و بچسبه .
کدو های پر شده رو کباب کنید و یا بدون روغن در ماهیتابه ای حرارت بدید تا برشته بشن، همه ی طرف های کدو رو حرارت بدید تا همه ی اطرافش برشته و نرم بشن ،من در ماهیتابه این کار رو انجام دادم و کدو ها رو از این رو و اون رو کردم.
دو حبه سیر رو رنده کنید و در قابلمه ی بزرگی بریزید و دو قاشق رو غن بهش اضافه کنید و روی حرارت بذارید و کمی تف بدید تا بوی سیر در بیاد، بعد گوجه فرنگی های مکعبی خرد شده رو بهش اضافه کنید و 2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی رو اضافه کنید و یک لیوان آب اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید و بذارید بجوشه و کمش کنید و بذارید 10 دقیقه روی حرارت باشه و بعد کدو ها رو داخل سس بذارید ،این سس مثل خورشت آبدار نیست فقط تا حدی که خیلی کم روی کدو ها رو بگیره ،اگه دیدید آبش خیلی کم شد کمی آب اضافه کنید .و از سس روی کدو ها بریزید و بدارید نیم ساعت یا تا وقتی کدو به اندازه ی دلخواهتون نرم شده بپزه و بعد سروش کنید،البته نباید کدو رو خیلی پخت که له بشه .با فرو کردن یه چنگال می تونید میزان نرمیش رو تشخیص بدید .


این غدا رو معمولا با برنج سرو می کنند ولی میل خودتونه که چطوری دوست دارید بخورید .

و برای برانی کدو ،من داخل کدو ها رو که خالی کرده بودم با چاقو کمی خرد کردم و در یه ماهیتابه 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون ریختم و یه حبه سیر رنده شده و روی حرارت گذاشتم و کمی تفت داد و کدو رو بهش اضافه کردم ،کدو شروع به آب انداختن کرد و من زیرش رو کم کردم و درش رو گذاشتم تا آبش تموم شد و کدو با آب خودش پخت و بعد بهش نمک و فلفل زدم و ماست اضافه کردم و در یخچال گذاشتم تا خنک بشه و مزه ها به خورد هم بره و واقعا خوشمزه شده بود .با تفت دادن سیر از میزان بو و تندیش کم می شه ولی خیلی ها سیر رو خام داخلش می ریزن ،اینم میل خودتونه ! 


و برای ته دیگ ، در قبلمه ی تفلون روغن و زعفران بریزید و نون بریده شده به هر شکلی که دوست دارید  رو داخلش بذارید  و کمی با دست فشار بدید و بعد برنجی رو که به صورت کته یا ابکش آماده کردید روی نون بریزید و بزارید که برنج دم بکشه و ته دیگ برشته بشه .



نوش جان / ارغوان


۸ نظر:

  1. چه جالب که شما اونجا کدوی توخالی شده اماده دارین کارتون رو راحت کردن
    این پیشی رو کی دلش میاد بخوره اخه هان؟
    مثل همیشه خوش اب و رنگ شده عزیزم نوش جون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عزیزم ،لطف داری
      آره ولی از اونجایی که من خود آزاری دارم خودم با مشقت توی کدو رو خالی کردم !
      پیشی قطهع نخاع شده رو باید خورد که بیش از این زجر نکشه !

      حذف
  2. چقدر این کارت رو دوست دارم ، ته دیگت هم عالی شده ، نوووش جونتون باشه عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون عزیزم ، همیشه به من لطف دارید . می دونید که قدیمیه ولی وارد وبلاگ نکرده بودمش .

      حذف
  3. ای ی ی جان پیششو ببین :)))
    من که عاشق این نظم و ترتیبتم ;)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون <3
      گربه ی بیچاره دمش قطع شده !

      حذف
  4. با سلام
    در حال تهیه یک سایت آشپزی علمی توی ایران هستیم که ارزش غذایی هردستور پخت را بر اساس مواد تشکیل دهنده اون محاسبه کنه که همه افراد بتونن بر اساس نیازهای تغذیه ای خودشون بهترین دستور پخت ها را انتخاب کنن . نسخه اندروید اون هم در حال نهایی شدن هست .
    اگر اجازه بدید از دستور پخت های شما به اسم خودتون در سایت foodlist.ir استفاده کنیم (سایت در حال حاضر در مرحله تست می باشد) و بعدا اگر صلاح دونستید وبلاگ تخصصی در همین سایت خودتون داشته باشید .
    با تشکر فراوان
    سید مجتبی بنائی
    مدیر فنی پروژه فودلیست

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام آقای بنائی
      متاسفانه من مایل به انجام این کار نیستم و کارهام منحصر به وبلاگ غذای دلخواه و صفحه ی غذای دلخواه فیسبوک خوواهد بود .

      حذف