۱۳۹۳ آبان ۱۳, سه‌شنبه

شله زرد


دوستان عزیز ،شله زرد از اون دسر های سنتی و قدیمی هساش که من خیلی دوست دارم .

مادرم در درست کردنش زبانزد فامیل و همسایه بود همیشه ، شله زرداش خیلی خوشرنگ و پر ملاط بود . فکر این که نتونم شله زرد رو مثل مال مامانم درست کنم باعث می شد که سراغ درست کردنش نرم . بالاخره  دست به کار شدم و به خود کفایی رسیدم و از دستپخت خودم راضی بودم قابل قبول بود !

مواد لازم برای 12 نفر ( به اندازه ی کاسه ی ماست خوری)

برنج اعلاء و خوش عطر ایرانی 2 لیوان ( لیوان دسته دار فرانسوی  چای منظورم هستش )
آب 12- 14 لیوان ( من برنجم تازه نبود و همون 14 لیوان رو استفاده کردم)
شکر 3-4 لیوان ( ما چون خانوادگی کم شیرین دوست داریم 3 تا می ریزیم )
کره 75- 100 گرم ( اینم بسته به ذادقه ی خودتون داره ، که البته هر چی چرب تر خوشمزه تر )
زعفران ساییده شده 2 قاشق چایخوری ( باز مقدارش بستگی به خودتون داره، آنقدر که رنگ دلخواهتون رو بگیره و خوشرنگ باشه ، )
گلاب ½ لیوان
خلال بادام ¾ لیوان
دارچین و خلال پسته و خلال بادام مقداری برای تزئین

روش تهیه :

برنج رو پاک کنید و خوب بشورید و چندین بار آبش رو عوض کنید بعد با آب خالی برای چند ساعت خیس کنید .
یه قابلمه ی بزرگ بردارید و برنج رو با مقدار آب لازم داخلش بریزید .  البته مقدار آب مصرفی بسته به نوع برنجتون داره . قابلمه ای که انتخاب می کنید باید به قدری بزرگ باشه که وقتی برنج و آب رو می ریزید حداقل یک سومش خالی باشه که برنج جا برای جوشیدن و افزایش حجم داشته باشه و از قابلمه بیرون نپاشه .
 قابلمه رو روی حرارت  بزارید و زیرش رو زیاد کنید  تا جوش بیاد و بعد شله رو کم تر کنید ،متوسط رو به کم و بعد کره رو اضافه کنید و بزارید که برنج بپزه . زعفران رو در مقداری آب حل کنید و کنار بزارید تا رنگ به آب پس بده . شله زرد رو باید هم بزنید و حواستون بهش باشه تا ته نگیره و اگه ته هم گرفت سعی نکنید که قسمت ته گرفته رو جدا کنید چون مخلوط شله زرد می شه و بد می شه .برنج باید کاملا بپزه و شکفته بشه بعد شکر رو اضافه  می کنیم و هم می زنیم و بعد زعفران رو اضافه می کنیم کنیم  اگه کم بود باز هم اضافه می کنیم تا به رنگ دلخواه برسه .اگه قبل از پختن و شکفته شدن برنج شکر رو  اضافه کنیم دیگه برنج نمی پزه . مقدار شکر هم بسته به ذائقه ی خودتون داره . مقداری از شله زرد رو در ظرف کوچکی بکشید و کنار بزارید تا خنک بشه و بعد شیرینیش رو مزه کنید چون وقتی سرد می شه شیرینیش کم تر می شه .
بعد خلال بادام رو اضافه کرده و هم می زنیم و در آخر هم گلاب رو اضافه کرده و هم می زنیم و میزاریم چند تا قل بزنه  


و از روی حرارت بر می داریم و خوب هم می زنیم ( از ته هم نزنید که اگه ته گرفته مخلوطش نشه )
شله زرد رو تا گرمه باید در ظرف های سرو ریخت و بهتره از ظرف های تکه نفره استفاده کرد چون وقتی از ظرف شله زرد سرد شده مقداری بر می داره آب می ندازه که البته می تونید همش بزنید ولی تزئینش دیگه به هم می ریزه . بعد از این که شله زرد خنک شد روش رو با دارچین ،خلال پسته و بادام و یا هر چیز دیگه ای که دوست دارید تزیین کنید . من شله زرد رو سرد  دوست دارم . صبر کنید تا کاملا خنک شه و بعد روش رو بپوشونید و در یخچال بزارید و شله زرد رو خوب نیست که زیاد نگه داشت چون هم سریع بوی یخچال رو می گیره و هم این که آبش رو از دست می ده .
نوش جان / ارغوان



۸ نظر:

  1. دستت درد نکنه عزیزم ، چقدر هم خوشرنگ شده ، از قدیما گفتن دختر کو ندارد نشان از مادر :)))))))))))))))))))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم <3
      از قدیم هم فقط برای پسرا ضرب المثل می ساختن !!!

      حذف
  2. BA SALAM VA TASHAKOR AZ SHOMA MIKHASTAM BE PORSAM AYA BAYAD KAREH RO AZ HAMON AVAL EZAFE KARD YA VAGHTI BERENJ POKHT YA DAR AKHRE POKHTE SHOLE ZARD
    'CHON MAN AKHARE POKHTE MIRIZAM AYA FARGHI DAR TAME SHOLE ZARD DARE

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فکر می کنم در حقیقت خیلی فرقی نداره . ما هم مدت ها بعد از پخت برنج و بعد از زعفران اضافه می کردیم ولی می گند که اگه از اول اضافه کنید بهتره چون کمک به بهتر باز شدن برنج می کنه . من این کار رو امتحان کردم ولی به نظرم تفاوت قابل مشاهده ای در محصول نهایی ایجاد نشد . بنابر این هر جور دوست دارید انجام بدید .

      حذف
  3. نوش جون عزیزم , ولی واقعا چرا شله زردهای مامانامون ی چیز دیگه در میومد ؟؟
    اون هم با کمترین امکانات
    هیچوقت یاد ندارم که به صورت پیمانه کار کرده باشه, حتی در حجم بالا
    من هم با این همه پخت و پز هنوز اون چیزی رو که مامان درست میکرد به دست نیاوردم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون ، فکر می کنم تجربه ی زیاد باشه .
      همه چیز رو چشمی می ریختند !

      حذف
  4. خیلی عجیبه نمی دونم چراحواسم نبود و یا اصلا یام نبود توهم شله زرد درست کردی و توی وبلاگت هست...الان خیلی اتفاقی دیدمش اومدم وبلاگت ببینم
    چی میتونم پیدا کنم و درست کنم که یهو اینو دیدم ..
    نکات خیلی خوبی رو ذکر کردی عزیزم ..من این نکات رو تو مجلات و کتابهای مختلف خوندم نمی دونستم یار در کوزه و من تشنه لبان میگردم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سخته خب ،آدم که یادش نمی مونه از یه سال پیش چی تو وبلاگ بوده !
      من همیشه زیادی توضیح می دم و هرچی به ذهنم می رسه می گم :-)

      حذف