۱۳۹۴ فروردین ۵, چهارشنبه

شیرینی نخودچی


دوستان عزیزم ، شیرینی نخودچی یکی از شیرینی های سنتی خوشمزه هستش که همیشه برای نوروز پخته می شه و من عاشقشم .


سال نو مبارک باشه ! امیدوارم سال 94 سال پر برکت ، پر از سلامتی و شادی و موفقیت برای همه باشه .

تا به حال هیچ وقت خودم  این شیرینی رو درست نکرده بود م. تصمیم گرفتم  امسال اول از دستور سنتی شروع کنم که تخم مرغ و هیچ آرد دیگه ای به جز آرد نخودچی نداره . اگه بخوام متوجه تفاوتشون بشم باید هردوش رو درست کنم.
در بین دستور های موجود اکثرشون مثل همین دستور بودند به این تفاوت که مقدار روغن جامد 125 گرم بود ولی من دیدم اگه بشه شیرینی رو با روغن کم تر درست بهتره . بنابراین از این دستور که استاد عزیزم خانم مهوش قادری از گروه غذاهای بین المللی با سرآشپز مهوش در فیسبوک یاد گرفتم درست کردم . دستشون درد نکنه ، خیلی عالی بود و کاملا راضی بودم  و برای نکات ریز درست کردن این شیرینی به وبلاگ  دوست عزیزم سالومه جان (قاشق و چنگال ) مراجعه کردم که تمام نکات ریز رو به صورت کامل گفته بودند . برای دفعه ی بعد از دستور سالومه جان استفاده خواهم کرد که دستور و توضیحاتشون رو اینجا می تونید ببینید .ممنون از توضیحات کاملشون .


مواد لازم :

آرد نخودچی 250 گرم
روغن جامد 100 گرم
پودر قند 100 گرم
پودر هل 1 قاشق چایخوری



روش تهیه :

آرد نخودچی و پودر قند رو حتما الک کنید .
پودر قند و روغن جامد و پودر هل  رو با همزن برقی می زنیم تا کاملا نرم و روان بشه



بین 7 تا 10 دقیقه ، این مرحله خیلی در کیفیت شیرینی مهمه . همزن برقی رو کنار بذارید و آرد نخودچی رو کم کم اضافه می کنیم و با دست خوب مخلوط می کنیم و ورز می دیم . خمیر خشکه و اصلا انسجام نداره . متاسفانه یادم رفت از این مرحله عکس بگیرم . 
باید خمیر رو انقدر ورز بدید که خمیر صاف و یکدستی داشته باشید ولی نباید اونقدر زیاد باشه که خمیر به روغن بیوفته و ظاهر چربی پیدا کنه .
اینجا همون طور که می بینید خمیر هنوز کمی خشکه و برای راحتی ورز دادن به سینی منتقلش کردو و ادامه دادم
برای اینکه بفهمیم خمیر آماده شده یا نه مقداری از اون رو توی دست گلوله می کنیم ، اگه متلاشی نشد و گلوله شد یعنی آمادست .

اینجا خمیر آمادست و اون 2 تا گلوله رو هم امتحان کردم و شکل گرفتند 
خمیر رو در کیسه بذارید و بذارید حداقل 2 ساعت استراحت کنه ، می تونید به این خمیر به مدت 24 ساعت یا حتی بیشتر هم استراحت بدید . اگه خمیر رو به چند قسمت کنید و بذارید استراحت کنه بهتره و خمیر رو نباید تو یخچال بذارید چون سفت می شه .
فر رو روی دمای 160 درجه ی سانتی گراد روشن کنید .
برای قالب زدن خمیر رو  اول کمی ورز بدید و به قطر 1 تا 1.5 سانت باز کنید که من این کار رو با دست و روی یه سینی انجام دادم .



برای این که خمیر به قالب نچسبه می تونید قبل از قالب زدن قالب رو در آرد بزنید، برای من خمیر به قالب نمی چسبید ولی به سینی می چسبید ، برای تکه ی بعدی خمیر یه تکه کاغذ روغنی گذاشتم روی سینی و خمیر رو روش باز کردم  . می تونید خمیر رو با وردنه بین دو لایه کاغذ روغنی هم باز کنید .  وقتی خمیر رو باز کردید با کف دست روش بکشید تا جای انگشتتون بره .هر تکه از خمیر که قالب زدید با یه فشار کوچک انگشت از قالب جدا کنید و در سینی فر که کاغذ روغنی انداختید بذارید . می تونید شیرینی ها رو با خلال پسته ، پودر پسته یا زعفران غلیظ تزئین کنید .  من با استفاده از ته سیخ چوبی زعفران غلیط رو روی شیرینی ها زدم .



تکه ی های اضافه ی  باقی مانده از خمیر رو حتما دوباره ورز بدید و بعد باز کنید و قالب بزنید  و گرنه هنگام پخت ترک می خوره . شیرینی ها رو لازم نیست با فاصله بچینید چون تغیر حجم نمی ده . سینی رو در طبقه ی وسط فر به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار بدید تا زیرش کمی تغییره رنگ بده .



بعد از در آوردن شیرینی ها از فر تا سرد شدن کاملش که حداقل 2 ساعت طول می کشه از روی سینی حرکتش ندید چون پودر می شه . حالا می تونید در ظرف بچینید .

*** برای این شیرینی نباید از کره ، مارگارین یا روغن صاف استفاده کرد و فقط روغن جامد قابل استفاده هستش . من از butter ghee  یا روغن جامد حیوانی  کره ای  استفاده کردم  چون همون رو تو خونه داشتم که البته چون طعم کره می ده به نظرم خوشمزه تر بود . ولی شما می تونید از روغن نباتی جامد استفاده کنید و یه شیرینی کاملا گیاهی داشته باشید .

*** مقدار هل در این شیرینی بسته به ذائقه ی خودتونه و اگه هل رو تازه آسیاب کرده و دوست ندارید عطر هل زیاد باشه از ½ قاشق چایخوری استفاده کنید ولی من از هلی که از قبل آسیاب شده بود استفاده کردم و به همون مقدار به نظر مناسب بود .

*** می تونید در صورت دلخواه مقداری زعفران آسیاب شده هم اضافه کنید که عطر و عطم خوبی می ده و رنگ شیرینی ها رو هم پر رنگ تر می کنه ولی من نکردم. البته رنگ شیرینی ها بستگی به رنگ آرد هم داره .


نوش جان / ارغوان





۶ نظر:

  1. ارغوان جون , ی بار دیگه سال نو رو بهت تبریک میگم عزیزم

    چه جالب من نمیدونستم که این روش که فقط از ارد و روغن و شکر تهیه میشه , روش سنتی هست :)
    ارغوان جون , الان این مقداری که اینجا واسه روغن نوشتی , کمتر از حدش هست ؟؟
    چون با توجه به مقادیر , که کاملا نسبی هست , این سوال برام پیش اومده :)

    نوش جونت باشه عزیزم , من هم شیرینی نخودچی رو پای ثابت شیرینی های عید میدونم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون ، امیدوارم سال نو برای شما هم مبارک و پر برکت باشه <3
      همون طور که گفتم این دستور مقدار روغنش کمتر از بقیه هستش ، چون معمولا نصف مقدار آرد نخودچی روغن می ریزند ، من اصلا برای همین سراغ این دستور رفتم ، به نظرم اگه بشه روغن کمتری استفاده کرد چرا این کار رو نکیم . ولی خب فکر می کنم فرقش اینه که باید خمیر رو بیشتر ورز بدی تا به صورت صاف و یکدست در بیاد من در حد 7 تا 10 دقیقه ورز دادم که به نظرم مهم نیست .
      نوش جونتون عزیزم ، جاتون خالی :-*

      حذف
    2. اره ارغوان جون درسته , اگه روغن کمتر باشه که خیلی بهتره
      پس با این حساب از دستهای ناتوان من واسه مخلوت کردنش چیزی بر نمیاد :)
      مرسی از پاسخت عزیزم <3

      حذف
    3. ورز دادن خمیر شیرینی مثل خمیر نون نیست و به اون اندازه قدرت نمی خواد چون چنگش می زنی و در ضمن برای مقدار کمی مثل این مشکلی نیست .
      از ناتوانی دست نگید که من اصلا دستام جون نداره و برای همین اون قسمت هم زدن روغن و پودر قند با همزن برقی خیلی به نظرم سخت تر از ورز دادن خمیره .

      حذف
  2. به به ، ارغوان جان درستش کردی ، چقدر هم عالی درآوردی ، من این دستور خانوم قادری رو ندیده بودم ، مسلما بخاطر روغن کمتر بهتره ، در هرصورت عااالیه عزیزم ، نوش جونتون باشه :**

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آره رزیتا جون بالاخره درستش کردم ، خیلی ممنون عزیزم <3 جاتون خالی ، هرچند خودتون بهترش رو درست کردید

      حذف