۱۳۹۳ خرداد ۲۳, جمعه

كشري (koshari)


این غذا یه غذای خوشمزه ی مصری هستش ،که این نوعش بیشتر در شهر قاهره خورده می شه . این غذا  اصولا گیاهیه ولی میتونید بنا به میل خودتون با گوشت و یا مرغ هم بخورید هرچند که واقعا نیازی نداره و به دلیل داشتن حبوبات خودش یه غذای کامله، البته کشری با گوشت یا جیگر هم خیلی رایجه.این غذا با سه نوع سس سرو می شه و اصل مزه ی این غذا به سس هاشه.

مواد لازم برای کشری: (مناسب برای 3-4 نفر)

1 پیمانه  برنج
½ تا ¾  پیمانه عدس
½ پیمانه رشته ی ورمیشل
½ پیمانه ماکارونی فرم کوچک
½ پیمانه اسپاگتی خرد شده
2 عدد پیاز متوسط خلالی خرد شده + مقداری نمک و 2 قاشق غدا خوری نشاسته ی ذرت برای پیاز داغ
مقداری روغن  برای سرخ کردن
¼ تا ½ پیمانه نخود پخته  برای تزئین می تونید از کنسرو نخود استفاده کنید

مواد لازم برای سس گوجه فرنگی :

مقداری روغن
1 عدد پیاز رنده شده یا ریز خرد شده
3 حبه سیر رنده شده یا ریز خرد شده
4 عدد گوجه فرنگی  بزرگ پوره شده  , و از صافی رد شده (من از  2 لیوان پوره ی گوجه فرنگی  صاف شده ی آماده استفاده کردم  و مقداری هم آب بهش اضافه کردم چون غلیط بود)
نمک ،فلفل سیاه ،پودر زیره ،پودر تخم گیشنیز و برگ بو و فلفل قرمز در صورت تمایل .مقدار ادویه ها بسته به ذائقه ی خودتون داره ولی مقدار پودر زیره بیشتر از بقیه هستش

مواد لازم برای سس سرکه :

2-3 حبه سیر رنده یا ریز خرد شده
3-4 قاشق غذا خوری سرکه
نمک ،فلفل،پودر زیره،پودر تخم گیشنز
 آب جوش

سس فلفل تند :

مقداری روغن
1-2 قاشق مربا خوری فلفل قرمز تند
4 قاشق غذا خوری از سس گوجه فرنگی و مقداری آب



طرز تهیه :

عدس رو از قبل کمی خیس کنید و بزارید بپزه ،نذارید عدس خیلی نرم و له بشه چون مقداری هم با برنج پخته می شه .عدس رو کنار بذارید .
در دو طرف جدا گانه مقداری آب و نمک و روغن بریزید و بزارید جوش بیاد و در یکی اسپاگتی و در یکی ماکارونی فرم رو بپزید .البته اگه ماکارونی ها مال یک کارخونه هستند و شما حوصله ندارید میتونید هر دو شون رو توی یک قابلمه بریزید .ولی اگه جدا بریزید برای سرو و تزئین راحت تر می تونید ازشون استفاده کنید . بعد از این که ماکارونی ها پخت اونها رو توی یه آبکش بریزید و خوب روشون آب بگیرید که نشاسته ی اضافه ازشون خارج بشه و به هم نچسبه ،می تونید یه قاشق هم روغن زیتون بهشون اضافه کنید و کنار بذارید .
برای درست کردن پیاز داغ ،مقداری نمک به پیاز های خلال شده بزنید و مخلوط کنید و سپس دو قاشق غدا خوری نشاسته ی ذرت به پیاز ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید (نشاسته ی ذرت باعث ترد شدنش می شه و ترد بودنش رو تا مدت ها حفط می کنه )،گاز رو روشن کنید و ماهیتابه رو روی آن بذارید و پیاز ها رو در آن بریزید و روغن اضافه کنید(بهتره از روغن سرخ کردنی استفاده کنید ) و صبر کنید تا روغن داغ بشه و شروع به سرخ شدن بکنه ،تا یه مدت پیاز ها رو هم نزید تا رویه ی پیاز خودش رو بگیره و بعد همش بزنید وقتی رنگ پیازها قهوه ای شد ،پیاز ها رو از روغن در بیارید و روی کاغد یا دستمال جدب روغن بذارید تا روغن اضافیش گرفته بشه .روغنی که پیاز رو توش سرخ کردید نگه دارید چون میشه از اون در تهیه ی سس ها و برنج استفاده کرد و طعم خوبی به غذا می ده.
برای درست کردن سس گوجه فرنگی 3 قاشق غذا خوری از همون روغن پیاز داغ رو بردارید و توی قابلمه بریزید و بعد پیاز رنده شده رو بهش اضافه کنید و وقتی بوی پیاز بلند شد ،سیر رو اضافه کنید و هم بزنید و وقتی بوی سیر دراومد گوجه فرنگی رو اضافه کنید (نباید سیر زیاد سرخ بشه که طعمو عطرش رو از دست بده ) و بذارید تا سس کمی غلیظ بشه ،بعد دو عدد برگ بو و ادویه ها رو اضافه کنید که مقدارش به خودتون بستگی داره ولی من 2 قاشق مربا خوری  پودر زیره ، نصف قاشق مربا خوری پودر تخم گیشنیز و نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز اضافه کردم ،من سس فلفل تند رو درست نکردم و در عوض سس گوجه فرنگی رو کمی تند کردم ولی اگه تو خونتون کسی غذای تند دوست نداره و یا براش مضره حتما سس گوجه فرنگی رو تند نکنید و سس تند رو جدا درست کنید .بزارید سس کمی بجوشه و ادویه ها خوب با هم مخلوط بشن و به خورد هم برن و از روی گاز بردارید .
برای درست کردن سس سرکه 2 قاشق غذا خوری از همون روغن پیاز داغ بردارید ودر قابلمه ای بریزید و سیر رنده شده رو به آن اضافه کنید و کمی تفت بدید تا بوی سیر در بیاد و سپس سرکه رو بهش اضافه کنید و بعد کمی پودر زیره ،پودر تخم گیشنیز و نمک و فلفل سیاه بهش اضافه کنید و سپس مقداری آب جوش روی آن بریزید و از روی حرارت بردارید و خوب هم بزنید و کنار بذارید .مقدار سرکه و آب بستگی به ذائقه ی خودتون داره که دوست دارید چقدر سرکه رو رقیق کنید ،من از4 قاشق  غذا خوری سرکه ی سیب و یک لیوان آب استفاده کردم ،اگه دیدید زیادی رقیق شده باز بهش سرکه اضافه کنید .
برای سس فلفل تند باز کمی(1 قاشق غذا خوری ) از روغن پیاز داغ رو بردارید و روی حرارت بذارید و 1 تا 2 قاشق فلفل قرمز تند بهش اضافه کنید  وکمی تفت بدید ،سپس 4 قاشق غذا خوری از سس گوجه فرنگی بهش اضافه کنید و مقداری آب در حد نصف لیوان .این سس خیلی تنده و میزان فلفل قرمز و آب باز بستگی به خودتون داره ،می تونید از فلفل کم و به آب اضافه کنید و  پس ازجوشیدن از روی حرارت بردارید .
برای درست کردن برنج با رشته ،باز مقداری(4 قاشق غذا خوری) از روغن پیازداغ  رو بردارید (دیگه تموم شد!) و در قابلمه ای که می خواید برنج رو توش بپزید بریزید و رشته های ورمیشل رو بهش اضافه کنید و تفت بدید تا طلایی بشه و سپس برنج شسته شده رو بهش اضافه کنید و کمی تفت بدید و سپس مقداری نمک  و بعد آب رو اضافه (به همون اندازه که برای کته کردن برنجتون لازمه )  و کمی کره یا رو غن کره ی حیوانی ( در حد 1 قاشق غذا خوری )هم به برنج اضافه کنید وقتی آب برنج کم شد و داشت تموم می شد عدس رو به برنج اضافه کنید(مقداری از عدس رو برای تزئین نگه دارید) و هم بزنید تا مخلوط بشه و زیر برنج رو کم کنید و بزارید کمی دیگه روی حرارت بمونه تا آبش کاملا تموم بشه و برنج پخته بشه.
برای سرو اول برنج و رشته وعدس رو در ظرف بریزید و بعد اسپاگتی رو روی آن بریزید و بعد ماکارونی فرم رو بریزید و بعد با نخود ,عدس و پیاز داغ و کمی سس گوجه فرنگی تزئیین کنید و با سس ها سرو کنید .اگه خواستید می تونید با هر نوع گوشتی هم سرو کنید .
نوش جان / ارغوان







۴ نظر:

  1. سلام ارغوان جون از دیدن وبلاگت خیلی خوشحال شدم امیدوارم که همیشه در کارهات موفق باشی عزیزم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. وای مهناز جون ،نمی دونید چقدر خوشحال شدم کامنت شما رو دیدم ، خیلی لطف کردید عزیزم ، من خیلی از شما یاد گرفتم . امیدوارم که شما هم همیشه سالم و شاد و موفق باشید .

      حذف
  2. واییی اینو من توی مجله هنر اشپزی به اسم عدس پلو با ماکارونی دیده بودم توی پرانتز نوشته بود (کشری)
    من هم عدس پلو دوست دارم و هم ماکارونی این باید عالی باشه...حالا دقیقا نمی دونم دستورش این بود یا نه ولی کشری رو دیدم یادم اومد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آره غذای خوشمزه ایه و من خیلی دوست دارم و البته شوهرم هم همین طور .دو مدل کشری هست که اون یکی ماکارونی نداره اون رو هم به زودی می زارم خیلی خوشمزه و آسونه می شه بهش گفت دمپخت عدس قرمز

      حذف