۱۳۹۳ مهر ۱, سه‌شنبه

شامی سبزی گیلانی



دوستان عزیزم ، این شامی هم یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمون هستش که تا به حال نخورده بودم و برای اولین بار درستش کردم ،خیلی ازش خوشم اومد و دوست داشتیم .

اگه هنوز برای شام تصمیم نگرفتید چی درست کنید ،دست به کار بشید .چون درست کردنش هم راحته و از سبزی فریزی می تونید استفاده کنید .
 درست کردن این شامی خوشمزه رو از دوست خوبم شادی جون ( وبلاگ یامی مامی) یاد گرفتم که جا داره ازشون تشکر کنم . می تونید دستور ایشون رو اینجا ببینید.
در این شامی از سبزی کوکو استفاده می شه ولی من از سبزی قورمه ی سرخ نشده استفاده کردم ، شاید براتون عجیب باشه ولی ما همیشه کوکوی سبزیمون رو با سبزی قورمه ی سرخ نشده درست می کنیم .مادر بزرگ خدا بیامرزم این طوری درست می کرد و خب همین طور مادرم و ما برای کوکو به این مزه عادت کردیم و به نظرمون خیلی خوشمزست ،شما هم می تونید امتحان کنید .
شاید با تغییر دادن سبزی این شامی دیگه شامی اصیل گیلانی نباشه ، ولی واقعا خوشمزه بود .


مواد لازم :

گوشت چرخ کرده 250 گرم
سبزی کوکو 250 گرم ( من به جاش از سبزی قورمه ی سرخ نشده فریز شده استفاده کردم)
سیب زمینی 1 عدد متوسط رنده شده
پیاز 1 عدد کوچک رنده شده
تخم مرغ 2 عدد
پودر پاپریکا ،پودر سیر ، زرد چوبه (من یادم رفت بریزم ) نمک و فلفل به میزان دلخواه

روش تهیه :

پیاز و سیب زمینی رو رنده کنید ، من درشت رنده کردم میل خودتونه . بعد آبش رو بگیرید و به گوشت اضافه کنید . و سبزی رو هم به گوشن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید .



 بعد تخم مرغها و ادویه و نمک و فلفل رو اضافه کنید


 ومخلوط کنید تا یکدست بشه .


 از مایه گلوله هایی بردارید و تو دستتون تختش کنید و مثل کتلت در روغن سرخ کنید .


 میتونید روی دستمال جدب روغن بزارید تا روغن اضافیش گرفته بشه و سرو کنید .

*** سبزی قورمه ای که من استفاده کردم شامل تره ،جعفری و شنبلیله بود به این نسبت  که مثلا 2 دسته تره ،2 دسته جعفری  و  1 دسته شنبلیله .
*** خب بدیهی هستش که استفاده از سبزی تازه بهتره ولی اگه می خواید از سبزی فریزی آماده استفاده کنید نزارید که کاملا آب بشه ، اونقدر آب بشه که بتونید خردش کنید ولی نه تا اون حدی که کامل آب بشه و آب بندازه . من حواسم پرت شد و سبزی کاملا آب شد و برای همین قبل از اضافه کردن به گوشت آبش رو گرفتم و به همین دلیل مقدار سبزی کم تر شد و رنگش کمتر سبزه .
*** بعضی ها سیب زمینی رو حذف می کنند که در این صورت مزه ی گوشت غالب تر می شه ،البته من با سیب زمینی درست کردم.


نوش جان / ارغوان

۱۲ نظر:

  1. کارت درسته عزیزم رنگش نباید خیلی سبز بشه اون روز من میزان گوشتی که استفاده کردم کم بود برای همین رنگ سبزی بیشتر مشخصه ولی درستش باید این شکلی بشه که شما درست کردین نوش جون خانمی :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون ،دست شما برای دستورش درد نکنه <3
      در هر حال اون طوری که من کردم از مقدار سبزیش کم شده یعنی 250 گرم دیگه نیست و اگه باشه سبز تر از این می شه شاید نه به اندازه ی مال شما ولی بیشتر چون مال رزی جون هم سبز تر از این بود

      حذف
  2. این واسه من یعنی خاطره کودکی
    تنها شامی هست که از خردنش سیر نمیشم
    تا مدتها فکر میکردم این شامی همه جا مرسومه , واسه همین هم هر جا میرفتیم و میگفت چی دوست داری درست کنم , میگفتم شامی سبزی
    و انها هم فکر میکردن منظور کوکو سبزی هست وقتی که سر سفره میومد فکم آویزون بود که چرا اشتباهی درست کردن
    بعدها متوجه شدم که همه جا این شامی مرسوم نیست :)))
    دست گلت درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون :-*
      حق داشتید والا ،خیلی خوشمزست <3

      حذف
  3. Mamnonn azaton b khatere amozesh ghazahay rahat

    پاسخحذف
  4. به به ، خیلی عالی شده ارغوان جان ، من فکر میکردم باید سبزی قالب باشه ، اما حالا متوجه شدم که باید گوشتش قالب باشه ، واجب شد که یه بار دیگه درست کنم ، دستت درد نکنه و نوش جونتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم <3
      مقدار گوشت و سبزی برابر هستند و اگه مال من هم برابر بود سبز تر از این می شد . من سبزی یخ زدم مقدارش برابر گوشت بود ولی چون حواسم پرت شد و سبزی کاملا آب شذ و آب انداخت فشارش داردم و آبش رو گرفتم و خب با این کار در حقیقت از مقدار سبزیم کم شد ، برای همین برای من کمتر سبزه

      حذف
  5. سلام. یه سوال. سیب زمینی رو قبل از رنده کردن نباید آبپز کنیم؟ یا همینطوری خام رنده ش کنیم؟ سوال دیگه م اینه که آب پیاز رو چطوری باید گرفت؟

    ممنونم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام
      نه لازم نیست سیب زمینی رو بپزید ،همون طور خام رنده کنید .
      برای گرفتن آب پیاز بعضی ها اون رو در یکی پارچه می ریزند و فشار می دند ولی خب من این کار رو نکردم و در مشتم گرفتم و فشار دادم تا ابش خارج بشه .

      حذف