۱۳۹۳ آبان ۲۸, چهارشنبه

چیز کیک ژاپنی


 دوستان عزیزم ، این چیز کیک بافت نرم و مخملی داره و بسیار خوشمزست. یکی از بهترین چیز کیک هایی هستش که در تمام عمر خوردم .


مدت ها بود که دنبال یه دستور خوب برای این چیز کیک خوشمزه می گشتم ، تا این که بلاخره به دستور کافه ی شمشیری برخوردم و تصمیم گرفتم که اون رو درست کنم ،چون از همه ساده تر و پنیری تر بود ،البته تغییرات بسیار جزئی هم در درست کردنش دادم .
با تشکر فراوان  از وبلاگ کافه شمشیری ، دستور ایشون  رو  اینجا  می تونید ببینید .

مواد لازم :

6 عدد سفیده ی تخم مرغ
1 قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه
شکر برای سفیده ی تخم مرغ 100 گرم
پنیر خامه ای 400 گرم
شکر 60 گرم
کره 60 گرم
زرده ی تخم مرغ 6 عدد
وانیل ½ قاشق چایخوری
خامه زدنی مایع پرچرب  (35 % چربی) 200 میلی لیتر Heavy whipping cream
آب لیموترش تازه 1 قاشق چایخوری
آرد همه منظوره  ی دو بار الک شده 80 گرم



روش تهیه : 


**** دوستان عزیز همه مواد باید هم دمای محیط باشند ،برای این کیک حتما این توصیه رو جدی بگیرید ،چون اگه نباشه درست در نمیاد .

*برای این کیک قالب گرد 20 سانتی پیشنهاد شده ،که البته من از 22 سانتی استفاده کردم ولی در قالب 20 سانتی ارتفاعش بیشتر می شه و ظاهر قشنگ تری می گیره، ولی شما میتونید از هر  شکل قالبی که سایزش مناسب باشه استفاده کنید .

*برای این کیک حتی اگه قالبتون نچسبه بهتره که  از کاغذ روغنی در قالب استفاده کنید و ارتفاعش رو هم بلند تر از ارتفاع قالب بگیرید که کیک جای بیشتری برای پف کردن داشته باشه و سر ریز نشه و اطراف کیک هم صاف در بیاد.

*این کیک به روش بن ماری پخته می شه و در نتیجه با حرارت کم و مدت طولانی ،لطفا صبور باشید و دمای فر رو زیاد نکنید چون روی کیک برشته می شه و داخلش خام می مونه .

* روش بن ماری به این صورت هستش که قالب کیک رو در ظرف بزرگتری می ذاریم و آب جوش در ظرف بزرگ می ریزیم به طوری که نصف قالب کیک رو بگیره .

* سفیده و زده ی تخم مرغ رو با دقت از هم جدا کنید چون اگه مقداری زرده وارد سفیده بشه دیگه پف نمی کنه .پره های هم زن و ظرف هم باید تمیز باشند و چرب نباشند .


فر رو روی دمای 160 درجه ی سانتی گراد روشن کنید .
اول سراغ هم زدن سفیده ها برید که مجبور نباشید پره های هم زن رو وسط کار بشورید . 1 قاشق چایخوری آب لیمو ترش رو به سفیده ها اضافه کنید و با سرعت متوسط هم زن برقی هم بزنید تا کف کنه و چای پره های هم زن روش بمونه بعد شکر رو کم کم و در چند مرحله اضافه کنید و با سرعت بالای هم زن هم بزنید تا قله های تیز و پایداری در اثر بیرون آوردن هم زن  از سفیده ایجاد بشه .بیش از حد سفیده رو هم نزنید که خیلی سفت بشه چون بعد در هنگام مخلوط کردن با مخلوط پنیر مجبور می شید زیاد هم بزنید که باعث می شه پفش بخوابه .
در ظرف دیگری پنیر خامه ای و شکر رو بزنید تا خوب یا هم مخلوط و یکدست بشند و بعد کره رو اضافه کنید و مخلوط کنید و بعد زرده ها  و وانیل رو اضافه و مخلوط کنید تا یکدست بشه و بعد خامه رو اضافه کنید و مخلوط کنید و بعد آب لیمو ترش رو اضافه کنید و بعد آرد رو اضافه کنید و همچنان با هم زن برقی هم بزنید تا مخلوط و یکدست بشه . هم زن برقی رو کنار بزارید و با لیستک 1/3 سفیده رو به مخلوط پنیر اضافه کنید و آروم و به شکل دورانی هم بزنید تا سفیده با پنیر مخلوط بشه ،لطفا زیاد هم نزنید و بعد باقیه سفیده رو هم به همین صورت مخلوط کنید .و مخلوط کیک رو در قالب کیکی که کاغذ روغنی انداختید بریزید و کمی تکان بدید تا یکدست پخش بشه .
من از قالب کمر بندی استفاده کردم که خوب دورش رو آلومبنبوم پیچیدم که آب داخلش نره ،این کار رو با دقت انجام بدید  و آلومینیوم رو زیاد به قالب فشار ندید که سوراخ بشه ، می تونید از دو لایه استفاده کنید .و در سینی فر گذاشتم و آب جوش اومده رو در سینی ریختم تقریبا سه سانت تا نصف قالب کیک رو بگیره .راحت تره که اول سینی و قالب رو به  طبقه ی وسط فر منتقل کنید و با پارچ آب جوش اومده رو اضافه کنید .و بزارید به مدت یکساعت و نیم بپزه ،که البته دمای فر ها با هم متفاوته  اگه روش طلایی شده می تونید یه خلال دندون داخلش فر کنید و به خلال دندون  نباید چیزی بهش بچسبه و تمیز بیرون بیاد ،هر 10 دقیقه می تونید این کار رو تکرار کنید تا زمانی که دیگه چیزی به خلال دندون نچسبه .و اگه هم روش طلایی نشده صبر کنید تا طلایی بشه بعد با خلال دندون تست کنید ،دمای فر من کم هستش و مدت بیشتری از یکساعت و نیم طول کشید (تقریبا 2 ساعت ) .
بعد فر رو خاموش کنید و 5 دقیقه صبر کنید و بعد در فر رو باز کنید و برای 10 دقیقه بزارید با در فر نیمه باز اون تو بمونه و بعد درش بیارید

در این عکی می نونید آلومینیوم و کاغذ روغنی رو ببینید 

و 10 دقیقه دیگه هم برای در آوردن از قالب صبر کنید و بعد بزارید تا در دمای محیط خنک بشه

پف چیز کیک های ژاپنی کمی می خوابه که طبیعی هستش

و بعد حد اقل دوساعت  در یخچال بزارید و سرو کنید .

***شیرینی این کیک کاملا مناسبه و احتیاجی به مربا یا پودر قند برای شیرینی نداره و اون فقط برای زیبایی هستش .

*** این چیز کیک ژاپنی نسبت به دستورهای موجود دیگه دو برابر پنیر داره وبنابراین کاملا پنیری هستش و در حد یه چیز کیک آمریکایی پنیر داره و مزه ی خاگینه نمی ده !!!



نوش جان / ارغوان 








۹ نظر:

  1. به به چه کردی عزیزم
    من باید یه چیز کیک پختنی رو امتحان کنم یه روزی بالاخره
    دستت درد نکنه عالی شده من اون میوه های روش رو میخوام
    اخرش می میرم نخورده از دنیا میرم :(

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون <3
      من چیز کیک های پخته شده رو بیشتر از یخچالی ها دوست دارم
      آخی عزیزم ،کاش می شد برات بفرستم

      حذف
  2. عاشق کیک پنیر گرم هستم
    البته من مدتها پیش یکی بدون پایه پخته بودم , ولی به روش بن ماری نبود
    پس فکر کنم این فقط بخاطر اینکه به این روش پخته میشه نام دیگه داره
    والی جالب و یکدست و سفید هست , نوش جونتون ارغوان عزیز

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون <3
      منم عاشق کیک پنیر هستم . این چیز کیک فرقش با چیز کیک های دیگه اینه که تعداد بیشتری تخم مرغ داره و سفیده و زردش از هم جدا می شه و سفیده ی زده شده بافت سبکی بهش می ده .

      حذف
  3. منم از عشاق پنیر هستم و فقط یه بار چیزکیک پختنی امتحان کردم ، قطعا این خیلی عالی شده ، رنگ رخسار خبر میدهد از سر درون ، خسته نباشی عزیزم از توضیحات کاملت و نوش جونتون :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم <3
      منم همین طور عاشق پنیرم ،من پختنی رو بیشتر دوست دارم . اینم خوشمزه بود جاتون خالی عزیزم .

      حذف
  4. مثل همیشه عالی و خوشمزه کارات حرف نداره ارغوان خوشگلم دستت طلا :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون پگاه جون <3 لطف داری عزیزم :-*

      حذف
  5. ارغوان جان دستت درد نکنه خیلی خواستنی شده فقط خامه های که من دیدم 30 درصد چربی هستند که برای صبحانه استفاده میشه اگه از این نوع خامه استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد

    پاسخحذف