۱۳۹۳ تیر ۹, دوشنبه

کنافه ی پنیر فنجانی


 دوستان ، کنافه ( konafa) یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین  شیرینی هایی هستش که در ماه رمضان خیلی خورده می شه . رشته ی کنافه در حقیقت همان خمیر فیلوی رشته شده هستش .داخل این رشته ها رو می شه با هر چیزی پر کرد  و شیرینی های بسیار متنوعی درست کرد که معروف ترین انواعش با خامه ، پنیر، مغزیات ویا فرنی سفت هستش ولی حتی می شه داخلش سیب و دارچین ،موز و یا انبه گذاشت . این کنافه ی پنیر خیلی خوشمزه و ساده هستش ،بهتون پیشنهاد می کنم امتحانش کنید . خوبی شیرینی که در منزل تهیه می شه اینه که شما از مواد اولیه ی خوب استفاده می کنید و میزان شیرینیش رو بنا به ذائقه ی خودتون تنطیم می کنید .

کنافه ی پنیر خودش انواع مختلفی داره که بستگی  به نوع پنیرش داره . معروف ترین نوع کنافه ی پنیری کنافه ی نابلسی هستش که با پنیری به نام پنیر عکاوی تهیه می شه  و با استفاده از رنگ خوراکی مخصوص رشته های کنافه رو نارنجی رنگ می کنند .کنافه های پنیر معمولا گرم سرو می شند که پنیر نرم باشه و حالت کشدار داشته باشه . در صورت در دسترس نبودم پنیر عکاوی بعضی ها  پنیر موزارلا رو جایگزین این پنیر می کنند ولی من از پنیر خامه ای استفاده کردم  که  همیشه راحت در دسترسه و این نوع کنافه احتیاجی به گرم بودن نداره.معمولا از پنیر کم نمک استفاده می شه ولی از نظر من وجود کمی نمک اون رو خوشمزه تر می کنه، پس می تونید از هر نوع پنیر خامه ای استفاده کنید .
این رشته ها رو در ایران می تونید به نام  ترکی تل  کادایف از لوازم قنادی فروشی هایی که فریزر دارند  تهیه کنید .در کشور های عربی از همه ی سوپر مارکت ها میشه تهیه کرد . کادایف ترکی از کلمه ی قطایف عربی گرفته شده که جمع مکسر قطیفه هستش که نوعی پارچه ی مخملی و نرم هستش و در حقیقت اشاره به نرمی چیزی داری که این کلمه براش استفاده می شه . هرچند که قطایف اسم یک نوع شیرینی دیگه هستش که اصلا با رشته ی کنافه درست نمی شه ولی این کلمه به این صورت وارد زبان ترکی شده .


مواد لازم :

رشته ی کنافه 250 گرم
کره 100 گرم یا 5 قاشق غذا خوری (می تونید در صورت دلخواه از روغن کره ی حیوانی یا نصف نصف استفاده کنید )
شکر دو قاشق غذا خوری
پنیر خامه ای 120 گرم ( من از پنیر خامه ای کیبی استفاده کردم )
خامه 60 گرم
گلآب دو قاشق مربا خوری (می تونید از یه قاشق گلاب و یک قاشق بهار نارنج استفاده کنید )
خلال یا پودر پسته برای تزئیین
شربت یا عسل به میزان دلخواه
*** با این مقدار6-7 تا کنافه فنجانی بدست میاد .

طرز تهیه :

پنیر و خامه رو باید از قبل از یخچال در بیارید تا نرم بشن .
ابتدا کره رو با حرارت کم بذارید آب بشه و کنار بذارید تا خنک بشه ،سپس رشته های کنافه رو از هم باز کنید و در کاسه ای بریزید و دو قاشق شکر رو بهش اضافه کنید و سپس کره ی آب شده را روی آن بریزید و خوب با دست مخلوط کنید تا کره و شکر به خورد رشته ها بره.
بعد پنیر و خامه رو با همزن برقی بزنید تا با هم مخلوط و یکدست بشند و گلاب یا عرق بهار نارنج رو اضافه کنید من از هر کدوم یه قاشق ریختم و هم بزنید تا مخلوط بشند .
ته قالب را چرب کرده (من از قالب مافین استفاده کردم  ولی شما میتونید در هر قالبی که نصف مقدار رشته های کنافه حدود 1.5 سانت ضخامت ایجاد کنه بریزید) و نصف رشته ها رو درون قالب بریزید و با دست به هم فشار دهید تا به هم بچسبند و وسط آنها رو بشتر فشار بدید تا گود تر بشه ،سپس از مخلوط پنیر روی آن بریزید(تقریبا یه قاشق غذاخوری ) ،سعی کنید پنیر رو با کمی فاصله از دیواره ی قالب بریزید و به دیواره نچسبونید ،بعد بقیه ی رشته های کنافه رو روش بریزید و با دست کمی فشار بدید و در فر 180 درجه ی سانتی گراد از قبل گرم شده  به مدت 30 دقیقه بذارید و از فر در آورده و تا داغ است شربت سرد رو بهش اضافه کنید که جذبش بشه و  پودر یا خلال پسته روی آن بریزید.من چون دوست ندارم خیلی شیرین باشه روی هر کدوم دو قاشق غذا خوری شربت ریختم و بعد از این که خنک شد و شربت جذبش شد در کپسول کاغذی قرار دادم .


*** برای درست کردن شربت 2 پیمانه شکر رو در 1 پیمانه آب ولرم داخل ظرفی بریزید و هم بزید تا شکر تا جای ممکن در آب حل بشه و  بعد ظرف رو روی حرارت بزارید تا به جوش بیاد ، هم نزندیش تا  قوام بیاد که تقریبا 10 دقیقه طول می کشه ،  می تونید در این حین با قلموی آغشته به آب لیمو یا آب  دور  ظرف رو که شکرک زده پاک کنید ، فقط مواظب باشید که قلمو با خود شربت تماس نداشته باشه .   بعدآب لیمو ترش ،  گلاب یا آب شکوفه ی پرتقال (بهار نارنج ) اضافه کنید و بذارید 5 دقیه دیگه بجوشه و بعد از  روی حرارت بردارید . خب همه ی مقدار این شربت برای این شیرینی زیاده و شما می تونید نگهش دارید و برای شیرینی های دیگه ازش استفاده کنید . یا این که مقدارش رو نصف کنید . من دوست ندارم کنافه تو شربت خیس بخوره و نرم بشه .
نوش جان / ارغوان



۱۷ نظر:

  1. توضیحات رو الان اینجا دیدم عزیزم
    چقدر عکشهاش خوشگله خصوصا این عکس آخری
    ممنون از دستورات عالی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم عزیزم ،خیلی ممنون شادی جونم لطف داری :-)

      حذف
  2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  3. چقدر کامل توضیح دادی عزیزم ، همیشه کارهات رو برای این دوست دارم که نکته ای رو نمیذاری که نگفته باشی ، خسته نباشی :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون رزیتا جونم ،شما همیشه به من لطف دارین <3 خیلی ها معتقند که من بیش از حد توضیح می دم ولی خب من همینم و به روال خودم ادامه می دم :-)

      حذف
  4. چقدر لطیف شده
    من کنافه زیاد خوردم و دوست دارم , ولی تا به حال پنیری نخوردم , چون برام این سوال پیش میاد که طعم شور با شیرینی چجوری میشه
    البته این فکر منه , حتما اینجور که من تو ذهنم هست .... نیست :))
    اینه که باید یکبار امتحان کنم تا ببینم چجوریه تا خیالم راحت شه :))) دست گلت درد نکنه عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون گیلدا جون ، خواهش می کنم <3 من اتفاقا خیلی این ترکیب شور و شیرینی رو دوست دارم ولی اگه خوشتون نمیاد می تونید از پنیر ماسکارپونه استفاده کنید هر چند که پنیر خامه ای فیلادلفیا هم می شه گفت نمکی به اون صورت نداره .

      حذف
  5. ممنونم.حتما درست میکنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم سمیرا جان ،امیدوارم که درست کنید و از خوردنش لذت ببرید . از همین الان نوش جونتون

      حذف
  6. duste aziz khanome Arghavan, jesaratan khedmatetun arz mikonam ke vajeye kadayif az zabane Arabi gerefte nashode, balke az zabane Yunani ke KATAYIF talafoz mishe gerefte shode & dar zabane arabi tabdil be ghatayef shode & dar zabane torki ham ke hamantor ke midunai KADAYIF gofte mishe.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز ، اگر این رشته ها اسمش کادایف بود هیچ حرف سختی توش وجود نداشت که در زبان عربی برای راحتی تلفظ به قطایف تبدیل بشه و مشخصه که کلمه قطایف برای یونانی ها و ترک ها تلفظش سخته و برای سهولت به این شکل در اومده . دوست عزیزم ، این که اسمش چیه برای من واقعا فرقی نداره و من هیچ تعصب یا کینه ی خاصی روی هیچ کشوری ندارم . شما هم می تونید هر جور دوست دارید صداش بزنید .

      حذف
  7. merci azizam, dorost karam va besiar alee bod. dastet dorost. man ye shirini ke migofti be yade madar bozorget dorost mikoni ro ham dorost kardam. kheili khoshmaze va saleme. bazam mamnon aziza

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم دوست عزیز ( کاش اسمتون رو در آخر کامنت نوشته بودید ). نوش جونتون باشه <3 خوشحالم که خوشتون اومده .
      اون شیرینی کره ی بادوم زمینی کنجدی هستش که به یاد مادربزرگم درست می کنم ، روحش شاد . ممنون که به یادم بودید و خبر دادید .
      اگه از کارتون عکسی گرفتید می تونید برام تو فیسبوک بفرستید که در آلبوم هنر همراهان عزیز قرارش بدم .

      حذف
  8. بسیار عالی عزیزم دستت درد نکنه از این کانافه های بسیار خوشمزه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون نیلوفر جنم <3 جاتون خالی عزیزم

      حذف
  9. ارغوان خانم من جدیدن با کارای شما اشنا شدم خوشحال میشم اگه منو در جمع خودتون بپذیرید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام
      خوش اومدی عزیزم ، هم در اینجا و هم در صفحه ی فیسبوک غذای دلخواه

      حذف