۱۳۹۳ شهریور ۲۳, یکشنبه

کیک حلوا شکری


دوستان عزیزم ، این کیک خیلی خوشمزست و بافت خوبی داره . اگه مثل من کنجد و ارده و حلوا شکری دوست دارید ،این کیک رو امتحان کنید .
من اولین باری که حلوا شکری تو دستور یه کیکی دیدم ،خیلی متعجب شدم و همش با خودم فکر می کردم که یعنی چطوری می شه . با ایده گرفتن از اون کیک و کیک کنجدی که با هل و زعفران بود این کیک رو درست کردم که خیلی هم عالی شد و بسیار خوشمزست و بافت نرم و پوکی داره و حلوا شکری کاملا با خمیر کیک مخلوط می شه .


مواد لازم :

2 پیمانه آرد
1 قاشق غذا خوری بیکینگ پودر
نمک نوک کارد
1 قاشق چایخوری رشته ی زعفران ( اختیاری ،اگه زعفران نریزید ،طعم حلوا غالب تر می شه )
½ قاشق چایخوری  پودر هل
1 پیمانه حلوا شکری ( اول با قاشق خردش کنید ،بعد اندازه بگیرید )
¾ پیمانه شکر
4 عدد تخم مرغ در دمای محیط
¼ قاشق چایخوری وانیل خالص
¾ پیمانه سرخالی ماست (ماست رو اول هم بزنید بعد اندازه بگیرید )
¾ پیمانه روغن مایع
¼ پیمانه شیر


روش تهیه :

مواد رو از قبل از یخچال بیرون بذارید تا هم دمای محیط بشه .
قالب مناسب رو چرب و در صورت لزوم آرد پاشی کنید . من از قالب بانت کیک 26 سانتی استفاده کردم.
فر رو روی 180 درجه ی سانتی گراد روشن کنید . فر نباید بیشتر از 10 دقیقه قبل از قرار دادن کیک در فر روشن بشه.
آرد ،بیکینگ پودر و نمک رو با هم مخلوط  کرده و الک کنید .بعد پودر هل رو اضافه کنید و مخلوط کنید و بعد رشته های زعفران رو کمی با دستتون خرد کنید و اضافه کرده و مخلوط کنید .مخلوط آرد رو کنار بذارید .
شکر رو با حلوا شکری مخلوط کنید و تخم مرغ ها و وانیل رو بهش اضافه کنید و 5-7 دقیق با هم زن برقی بزنید تا حجمش افزایش پیدا کنه و کش دار بشه . بعد ماست رو اضافه کرده و مخلوط کنید تا یکدست بشه و بعد روغن مایع رو اضافه کرده و مخلوط کنید و بعد شیر رو اضافه کنید و مخلوط کنید .
هم زن برقی رو کتار بزارید و مخلوط آرد رو در چند مرحله به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با قاشق و یا لیستک هم بزنید یا خمیر یکدست بشه .


خمیر رو در قالب بریزید


 و در طبقه ی وسط فر 180 در جه به مدت 45 تا 50 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندون از داخلش تمیز بیرون بیاد ،بپزید .
بعد از این که کیک رو از فر در آوردید 10 دقیه با قالب روی تور سیمی بزارید



 و بعد از قالب درش بیارید و روی تور سیمی بزارید تا خنک شه


 و اگه دوست داشتید با پودر نارگیل تزئینش کنید . من یه ذره شیر عسل داشتم کمی زعفران دم کره بهش اضافه کردم و روی کیک ریختم و بعد پودر نارگیل ریختم که البته فکر خوبی نبود چون شیر عسلی رقیقه و روی همچین کیکی طرحداری نمی مونه .شما می تونید کمی عسل یا مارمالاد زردآلو رو با آب رقیق کنید و روی کیک بمالید بعد پودر نارگیل بپاشید که به کیک بچسبه.

*** شیرینی این کیک کاملا مناسبه و زیاد نیست ،نگران نباشید.
*** استفاده از زعفران اختیاریه ولی من خیلی عطر و طعم زعفران رو دوست دارم ،برای همین استفاده کردم.


نوش جان / ارغوان

۲۰ نظر:

  1. بافتش که عالی شده و قطعا خوشمزه هم هست
    میخواستم بپرسم شیرینی اش چطوره دیدم خودت نوشتی که خوبه
    سر فرصت میام جزییاتشو میخونم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون شادی جون ، خوشمزه بود .جاتون خالی .
      من هم اولش که می خواستم اینو درست کنم حسابی مشکوک بودم که مقدار شکرش با توجه به حلوا شکری زیاد نباشه ولی وقتی حاضر شد و خوردم دیدم شیرینیش برای من کم شیرین پسند مناسبه .

      حذف
  2. ها ها , خیلی جالب بود , اخه دختر این دستورات جالب رو از کجا میاری ؟؟
    آدم تو تصورش هم نمیگنجه که تو شیرینی یا کیک از حلوا شکری استفاده کنه
    مرسی ارغوان جون, واقعا لذت بردم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من کیکی که توش حلوا شکری داشته باشه رو توی یک وبلاگ عربی دیدم ، البته مثلا مراکشی ها هم داخل خیلی از دسر ها و نون ها از حلوا شکری استفاده می کنند .ولی چون دستورش خیلی به نطرم پر کالری بود با روغن جامد و خامه ،کلا دستور رو عوض کردم و با مخلوط کردن یده ی اون کیک با کیک کنجدی که قبلا درست کرده بودم این دستور ایجاد شد . من عاشق چیز های عجیبم ،نمی دونم شاید دوست دارم ثابت کنم چیزهای عجیب الزاما بد نیستند و می تونند خوب باشند ،برای همین اگه چیز عجیبی ببینم حتما امتحانش می کنم .

      حذف
    2. از بابت عجیب بودن مثل خودمی :)))
      من عاشق دستورات عجیب و قریب هستم

      حذف
  3. ارغوان جون ممنون جالب بود. انشالله امتحانش می کنم. منم توی دستورات عربی دیده بودم ارده و .. اما حلوا شکری جالب بود. شاد باشی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می کنم نگین جان ،امیدوارم درست کنی و لذت ببری ،از همین الان نوش جونتون .
      ممنون عزیزم فشما هم سالم و شاد باشی <3

      حذف
  4. خیلی جالب بود ، حتما خیلی خوشمزست ، من عاشق حلوا شکری هستم ، از حلوا شکریهای اینجا هنوز امتحان نکردم ، معمولا از ایران میگیرم ، حالا اگر تو از اینجا تهیه میکنی ، بهم بگی کدومش خوبه ، تهیه میکنم و این کیک رو درست میکنم ، در ضمن منم مثل تو فکر میکنم ، همش دنبال دستورات جدید و تازه هستم ، درستش هم همینه :)))))))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. منم عاشق حلوا شکری هستم و برای همین این کیک رو خیلی دوست داشتم . حلوا شکری های اینجا مثل مال ایران نیست ،بد نیستا ولی خب مثل مال ایران نیست . تو کارفور سه برند حلوا شکری هست یکی النخله که مال عربستان هستش و یکی لبنانیه که یادم نیست اسمش رو و یکی هم هست که تولید اماراته . اون لبنانی و اماراتیه بهتر هستند و شبیه به هم ولی لبنانیه چرب تره و یه لایه از روغن مایع روشه ،فکر می کنم برای این که خشک نشده میزارن ،برای همین من اماراتیه رو می گیرم که اسمش الصیداوی اللبنانیه و الامارات هستش ،ظاهرا شرکت مشترک لبنانی و امارات هستش که در عجمان تولید می شه. می تونید یه بسته ی کوچک 500 گرمیش رو بگیرید و امتحان کنید .
      ما در خیلی موارد با هم، هم عقیده هستیم رزیتا جونم <3

      حذف
    2. ممنون عزیزم ، حتما میگیرم ، یادداشت کردم ، راست میگی ما خیلی هم عقیده هستیم ، مطمئنن این رو هم دوست میدارم :))) هفته ی دیگه میرم خرید و بعد هم این کیک خوشمزت رو درست میکنم ، بازم ممنون :)

      حذف
    3. خواهش می کنم عزیزم .امیدوارم درست کنید و لذت ببرید ،از همین الان نوش جونتون <3

      حذف
  5. khaili ham khoshrange,range ghaveie khoshrangi ke be khodesh gerefte male khode kayke?ya chize digei ham behesh ezafe kardin?
    mersi

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قهوه ای و برشته شدنش به خاطر حلوا شکری هستش و زرد رنگی داخلش به خاطر زعفرانی که من استفاده کردم حتی اگه زعفران هم نریزید باز هم همین طوری قهوه ای و برشته می شه .

      حذف
  6. واقعا هنرمند اید حتما درستش میکنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. لطف دارید نگار جان <3
      امیدوارم درست کنید و لذت ببرید . از همین الان نوش جونتون

      حذف
  7. با سلام من این کیک را درست کردم بافت و طعم و عطرش عالی بود مرسی از دستور جالبتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام آمنه جان
      خواهش می کنم . نوش جونتون باشه عزیزم . خوشحالم که خوشتون اومده <3 . اگه ازش عکسی گرفتید و دوست داشتید می تونید برام تو فیسبوک بفرستید تا در آلبوم هنر همراهان عزیز قرارش بدم .

      حذف
    2. مرسی عزیزم . من از کیک عکس گرفتم ولی چون نمیدونستم میتونم براتون بفرستم عکس با کیفیت و خوبی نیست ایشالا هر کدوم از رسپی های دیگه را که استفاده کردم حتما ازش خوب عکس میگیرم و براتون میفرستم . راستی من چون احساس کردم قالبم کوچیکه (قالب کمربندی 22 سانتی) یه مقدار از مایه ی کیکم اضافه موند و اون را توی قالبهای مافین ریختم و در کمال تعجب همون یه مقدار مایه حدود ده تا مافین شد :)

      حذف
    3. ببخشید من یادم رفت بگم چون هل کوبیده نداشتم و عرق هل داشتم یه قاشق چایخوری عرق هل ریختم و دو قاشق چایخوری زعفران آبکرده :) ببخشید دیگه غوره نشده مویز شدم و رسپیتون را دستکاری کردم :)

      حذف
    4. مهم نیست عزیزم ، انتظار عکس خیلی عالی یا حرفه ای از شما نمی ره ولی هر وقت که دوست داشتید می تونید برام بفرستید .
      آره ،قالب 22 سانتی برای این کیک کوچیکه و خوب کاری کردید که بقیش رو تو قالب مافین ریختید.
      آشپزی همش آزمایش و خطاست و آدم باید روشی پیدا کنه که با وسائل و مواد در دسترسش بتونه درست کنه . در آشپزی باید جرات ریسک داشت .

      حذف